ÛŒÛ Ø§ÛŒÚ© تسلیم Ø´Ø¯Û Øقیقت ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ù†Ø³Ø§Ù† Ùطرتاً جدت پسند واقع Ûوا ÛÛ’Û” تجدد Ùˆ تنوع Ú©ÛŒ طر٠رغبت Ùˆ میلان اس کا جبلی Ø®Ø§ØµÛ ÛÛ’Û” ÛŒÛÛŒ ÙˆØ¬Û ÛÛ’ Ú©Û ÙˆÛ Ø±ÙˆØ²Ù Ø§ÙˆÙ„ سے اسی میں غلطاں Ùˆ پیچاں نظر آتا ÛÛ’Û” ڈاکٹر اقبال Ùرماتے Ûیں:
Ø·Ø±Ø Ù†ÙˆØ§ ÙÚ¯Ù† Ú©Û Ù…Ø§Ø¬Ø¯Øª پسند اÙØªØ§Ø¯Û Ø§ÛŒÙ…
ایں Ú†Û Øیرت خانۂ امروز Ùˆ Ùردا ساختی
اس جدت پسندی Ú©ÛŒ خواÛØ´ Ù†Û’ انسان Ú©Ùˆ نت نئے ایجادات Ùˆ Ù…Øیر العقول انکشاÙات Ú©ÛŒ جانب راغب کیا ÛÛ’ اور Øیرت خانۂ امر Ùˆ زوÙردا Ú©ÛŒ تڑپ ÛÛŒ Ù†Û’ اسے نئی دنیا Ú©ÛŒ تلاش Ùˆ جستجو پر ابھارا ÛÛ’Û” کبھی ÙˆÛ Ø³ØªØ§Ø±ÙˆÚº پر کمندیں پھینکتا نظر آتا ÛÛ’ تو کبھی سمندروں Ú©Ùˆ کھنگالتا دکھائی دیتا ÛÛ’ اور کبھی ÙˆÛ ØªÛŒØ² رÙتار راکٹوں Ú©Û’ ذریعے چاند Ùˆ مریخ تک رسائی Øاصل کرنا اور ÙˆÛاں اپنی بستی بسانا چاÛتاÛÛ’ تو برق رÙتار سواریوں Ú©Û’ ذریعے دنوں کا ÙØ§ØµÙ„Û Ù…Ù†Ù¹ÙˆÚº میں Ø·Û’ کرتا ÛÛ’Û”
تاریخ تمدن Ú©Û’ اس لمبے ارتقائی Ø²Ù…Ø§Ù†Û Ú©Ùˆ چار ادوار میں تقسیم کیا گیا ÛÛ’Û” ایک ÙˆÛ Ø§Ø¨ØªØ¯Ø§Ø¦ÛŒ دور جس میں آدمی پتھر Ú©Û’ اوزاروں سے کام لیا کرتا تھا۔ دوسرا ÙˆÛ Ø¯ÙˆØ± جس میں لوÛÛ’ Ú©ÛŒ دریاÙت Ûوگئی تھی اور اس سے آدمی اوزار Ùˆ Ûتیار بنانے لگا تھا۔ تیسرا بجلی کا دور جو یورپ میں صنعتی انقلاب سے شروع Ûوتا ÛÛ’Û” چوتھا ایٹمی دور جس میں ÛÙ… داخل اور دوچار Ûیں۔ بلØاظ مادی ترقی ÛŒÛ Ø¢Ø®Ø±ÛŒ دور Ù¾Ú†Ú¾Ù„Û’ تمام دوروں سے Ø²ÛŒØ§Ø¯Û ØªØ±Ù‚ÛŒ یاÙØªÛ Ø§ÙˆØ± ماڈرن سمجھا جاتا ÛÛ’Û” مگر سوال ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û Øقیقی ترقی اور اس کا اصل معیار کیا ÛÛ’ØŸ Ùقط مادی ترقی ÛÛŒ سب Ú©Ú†Ú¾ ÛÛ’ یا پھر اس Ú©Û’ Ø¯Ø§Ø¦Ø±Û Ø¹Ù…Ù„ کا جب کبھی Ø¬Ø§Ø¦Ø²Û Ù„ÛŒØ§ جاتا ÛÛ’ اس میں مذÛب Ùˆ اخلاقٗ تÛذیب Ùˆ تمدن اور انسانیت Ùˆ روØانیت Ú©Ùˆ بنیادی اÛمیت Øاصل رÛتی ÛÛ’ اور مادی ترقی کا Ø¯Ø±Ø¬Û Ø«Ø§Ù†ÙˆÛŒ Øیثیت کا Øامل ÛوتاÛÛ’Û” ان دونوں Ú©Û’ بغیر کامل Ùˆ مکمل ترقی متصور Ù†Ûیں Ûوتی۔
Ø¨Ù„Ø§Ø´Ø¨Û Ø§Ù†Ø³Ø§Ù† Ù†Û’ آج علوم Ùˆ Ùنون اور سائنس اور اس Ú©Û’ Ù…Ø®ØªÙ„Ù Ø´Ø¹Ø¨Û Ø¬Ø§Øª میں Øیرت انگیز کامیابیاں Øاصل Ú©ÛŒ Ûیں اور سائنس Ú©Û’ ذریعے بڑے بڑے کام Ûونے Ù„Ú¯Û’ Ûیں لیکن باوص٠اس Ú©Û’ آج سارے عالم Ú©Ùˆ اس سے ایک بڑے نقصان اور عظیم تباÛÛŒ کا Ø§Ù†Ø¯ÛŒØ´Û Ù„Ú¯Ø§ Ûوا ÛÛ’Û” تصادم وکشمکش Ù†Û’ انسانی زندگی میں خو٠دÛشت پیدا کر دیا ÛÛ’ اور آج انسانیت امن Ùˆ سلامتی Ú©ÛŒ پیاسی نظر آرÛÛŒ ÛÛ’Û” جب ÛÙ… آج Ú©ÛŒ اس ترقی اور درپیش Øالات Ùˆ مسائل کا اس نقطۂ نظر سے Ø¬Ø§Ø¦Ø²Û Ù„ÛŒØªÛ’ Ûیں تو ÛÙ… اس Ù†ØªÛŒØ¬Û Ù¾Ø± Ù¾Ûنچتے Ûیں Ú©Û Ø¯Ù†ÛŒØ§ میں ظلم Ùˆ برائیاں Ù¾ÛÙ„Û’ چھوٹے پیمانے پر Ûوتی تھیں تو ÙˆÛ Ø§Ø¨ بڑے Ù¾ÛŒÙ…Ø§Ù†Û Ù¾Ø± اور ترقی یاÙØªÛ Ø´Ú©Ù„ میں Ûونے Ù„Ú¯ÛŒ Ûیں۔ Ù¾ÛÙ„Û’ لڑائیاں Ûوتی تھیں تو آدمی لوÛÛ’ اور پتھر Ú©Û’ Ù¹Ú©Ú‘ÙˆÚº سے لڑتا تھا اور آج جوÛری اسلØÛ Ø¯Ú¾Ù…Ø§Ú©Û Ø®ÛŒØ² Ùˆ قیامت بپا بموںٗ Ø´Ø¹Ù„Û Ø²Ù† راکٹوں اور زÛریلی گیسوں Ú©Û’ ذریعے دنیا Ú©Û’ ایک بڑے ØØµÛ Ú©Ùˆ بھون ڈالتا اور اس Ú©ÛŒ پوری آبادی Ú©Ùˆ تÛس Ù†Ûس کر دیتا ÛÛ’Û” Ù¾ÛÙ„Û’ برائی زبان سے پھیلتی تھی اور Ù…Ø¹Ø§Ø´Ø±Û Ù…ÛŒÚº بگاڑ پیدا کرتی تھی اور آج سینماٗ ریڈیو اور پریس Ú©Û’ ذریعے ساری دنیا اور سوسائٹی Ú©Ùˆ بگاڑا جارÛا ÛÛ’Û” Ù¾ÛÙ„Û’ چند ڈاکو مل کر Ú©Ú†Ú¾ بستیوں Ú©Ùˆ لوٹتے تھے اور آج صنعتی انقلاب اور جدید بنکنگ سسٹم Ù†Û’ ایسے مواقع ÙراÛÙ… کرلئے Ûیں Ú©Û Ú†Ù†Ø¯ Ø°Ûین اور شاطر Ù†Ùوس مل کر پورے معاشرے Ùˆ سماج Ú©Ùˆ شری٠و سائنٹÙÚ© طریقے سے Ø¨Û Ø¢Ø³Ø§Ù†ÛŒ لوٹ سکتے Ûیں۔ Ù¾Ú†Ú¾Ù„Û’ زمانے میں چنگیز اور Ûلا Ú©Ùˆ صر٠خشکی Ú©Û’ علاقوں پر Ùساد بپا کرسکتے تھے اور آج Ùسادی اٹھتا ÛÛ’ تو ÙˆÛ Ø®Ø´Ú©ÛŒ تو خشکیٗ سمندروں اور خلاؤں Ùˆ Ùضاؤں میں تک اپنی ØªØ¨Ø§Û Ú©Ù† Ùوجی طاقتوں Ú©Ùˆ پھیلا دیتا ÛÛ’ اور جارØیت آج اپنی بے Ù¾Ù†Ø§Û ÙˆØ³Ø¹ØªÙˆÚº Ú©Û’ ساتھ عالم انسانی Ú©ÛŒ Ùضائے بسیط پر اØØ§Ø·Û Ú©Ø±ØªÛ’ جا رÛÛŒ ÛÛ’ ’’ائے روشنی طبع ØªÙˆØ¨Û Ù…Ù† بلاشدی‘‘ Ú©ÛŒ مثل صادق آرÛÛŒ ÛÛ’Û” غرض Ú©Û ÙˆÛ Ù…Ø§Ø¯ÛŒ ترقیوں کا جÛاں اÙادی اور روشن Ù¾Ûلو ÛÛ’ ÙˆÛیں ان کا تاریک Ùˆ بھیانک رخ بھی ÛÛ’Û” اتنی بات تو صا٠ÛÛ’ Ú©Û Ø¹Ù„Ù… Ùˆ ایجاد کوئی Ùعل عبث Ù†Ûیں ÛÛ’ ÙˆÛ ØªÙˆ بجائے خود Ù…Ùید مطلوب Ùˆ Ù…Øبوب ÛÛ’Û” کسی چیز Ú©Û’ Øسن Ùˆ Ù‚Ø¨Ø Ú©ÛŒ اصل بنیاد اس Ú©Û’ استعمال Ú©Û’ اچھے اور برے Ûونے پر ÛÛ’Û” جÛاں استعمال درست ÛÙˆ غرض نیک Ûوٗ تو ÙˆÛ Ù…ÙˆØ¬Ø¨ رØمت ÛÛ’ اورجÛاں استعمال ÛÛŒ درست Ù†Û ÛÙˆ اور غرض Ùاسد ÛÙˆ تو ÙˆÛ Ø³Ø±Ø§Ø³Ø± موجب زØمت ÛÛ’Û” ÛŒÛاں اس Ù†Ù‚Ø·Û Ù¾Ø± Ù¾ÛÙ†Ú† کر انسان Ú©Ùˆ مذÛب ÛÛŒ Ú©ÛŒ تلاش اور اس Ú©ÛŒ ضرورت پیش آتی ÛÛ’ اور ایک مکمل Ø¶Ø§Ø¨Ø·Û Øیات Ú©ÛŒ ضرورت ناگزیر Ø´Ú©Ù„ میں اس Ú©Û’ سامنے آتی ÛÛ’ اس وقت دنیا Ú©ÛŒ ساری ترقی اور انسان کا اپنا علم اور اس Ú©ÛŒ عقل رسا ÛŒÛاں Ù¾ÛÙ†Ú† کر جواب دے دیتی اور اپنی Ú©Ù… مایگی اور درماندگی کا ثبوت دیتی ÛÛ’Û” بالآخر مذÛب Ùˆ دین ÛÛŒ Ø¢Ú¯Û’ بڑھ کر ان Ú©ÛŒ صØÛŒØ ØªØ±Ø¬Ù…Ø§Ù†ÛŒ کرتا ÛÛ’ اور سب سے Ù¾ÛÙ„Û’ اÙراد انسانی Ú©Ùˆ ’’Øسن عمل‘‘ Ú©ÛŒ تعلیم Ùˆ تلقین کرتا ÛÛ’Û”
مذÛب ÛŒÛ Ú©Ûتا ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ù†Ø³Ø§Ù† Ú©ÛŒ موت Ùˆ Øیات کا مقصد اور تخلیق Ú©ÛŒ غرض دراصل انسان Ú©Û’ Øسن عمل کا امتØان کرنا ÛÛ’ اور اس کا ØŒ Ùرد سے ÛŒÛ Ù…Ø·Ø§Ù„Ø¨Û Ûوتا ÛÛ’ Ú©Û ÙˆÛ Ø³Ù…Ø§Ø¬ Ùˆ Ù…Ø¹Ø§Ø´Ø±Û Ù…ÛŒÚº Øسن عملٗ مستی کردارٗ نیک Ùˆ بلند سیرت کا مظاÛØ±Û Ú©Ø±Û’ اپنے رÙیق سÙر Ú©Û’ لئے ÙˆÛÛŒ چاÛÛ’ جو خود اپنے لئے چاÛتا ÛÛ’Û” جھوٹٗ مکرٗ دھوکÛÙ— خیانت اور Ûر قسم Ú©ÛŒ برائی کا مرتکب Ù†Û Ø¨Ù†Û’ ÛŒÛاں تک Ú©Û Ø§Ù†Ø³Ø§Ù†ÛŒ Ù…Ø¹Ø§Ø´Ø±Û Ù…Øاسن Ùˆ اخلاق ØØ³Ù†Û Ø§ÙˆØ± امن Ùˆ سکون کا پیکر Ùˆ مظÛر بن جائے Ú†Ù†Ø§Ù†Ú†Û Ø§Ø³Ù„Ø§Ù… Ù†Û’ تمام بنی نوع انسان Ú©Ùˆ نیک بننےٗ کردار میں مستی پیدا کرنے Ú©ÛŒ بڑے ÛÛŒ Øکمت Ùˆ موعظت Ú©Û’ ساتھ باربار Ûدایت Ú©ÛŒ ÛÛ’Û” قرآن کا ارشاد ÛÛ’: والعصر ان الانسان Ù„ÙÛŒ خسر الا الذین امنوا وعملوا الصالØات الخ۔ قسم ÛÛ’ Ø²Ù…Ø§Ù†Û Ú©ÛŒ Ú©Û Ø¨Û’ Ø´Ú© انسان گھاٹے میں ÛÛ’ مگر مومن Ùˆ ØµØ§Ù„Ø Ø§Ùراد اس گھاٹے سے مامون Ùˆ Ù…ØÙوظ Ûیں۔
ایک دوسرے مقام پر قرآن بلاغت نظام کا اعلان ÛÛ’: خلق الموت والØیوۃ لیبلوکم أیکم اØسن عملا۔ یعنی Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° موت Ùˆ Øیات Ú©Ùˆ Ù…Øض انسان Ú©Û’ Øسن عمل Ú©ÛŒ آزمائش Ùˆ امتØان Ú©Û’ لئے پیدا کیا ÛÛ’Û” انسان Ú©Ùˆ ابدی زندگی میں کام آنے والی اور اس کوا ونچا اٹھانے والی چیز تو انسان کا نیک عمل ÛÛŒ Ûوتا ÛÛ’Û”
ارشاد باری تعالیٰ ÛÛ’: Ø§Ù„ÛŒÛ ÛŒØµØ¹Ø¯ الکلم الطیب والعمل Ø§Ù„ØµØ§Ù„Ø ÛŒØ±ÙعÛÛ” رسول اکرم صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ³Ù„Ù… Ú©ÛŒ بعثت اور ان Ú©Û’ مشن کا بنیادی مقصد ÛŒÛ ØªÚ¾Ø§ Ú©Û Ø¨Ù†ÛŒ نوع انسان Ú©Ùˆ ایک Ú©Ù†Ø¨Û Ø§ÙˆØ± قوم میں شامل کردیا جائے اور انسانی معاشرے میں مکارم اخلاق Ú©Ùˆ پھیلایا جائے Ú†Ù†Ø§Ù†Ú†Û Ù†Ø¨ÛŒ اکرم Ûادی اعظم صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ³Ù„Ù… کا ارشاد ÛÛ’: بعثت لا تمم مکارم الاخلاق۔ یعنی مجھے مکارم اخلاق Ú©Ùˆ پورا کرنے اور انÛیں پھیلانے Ú©Û’ لئے مبعوث کیا گیا ÛÛ’Û”
Øضور صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ³Ù„Ù… Ù†Û’ انسان Ú©Û’ اندر سب سے Ù¾ÛÙ„Û’ اس بات کا شعور پیدا کیا Ú©Û Ø§Ø³ کاانÙرادی وجود ان صÙات Ùˆ خوبیوں کا Øامل Ûونا چاÛئے جو خالق کائنات Ú©ÛŒ مرضی Ú©Û’ مطابق ÛÙˆÛ” آپ Ù†Û’ ÛŒÛ Ø¨Ú¾ÛŒ تعلیم دی Ú©Û Ûر انسان Ú©Ùˆ اس بات کا انتظار کئے بغیر Ú©Û Ø¯ÙˆØ³Ø±Û’ اÙراد بھی ان خوبیوں کا مظاÛØ±Û Ú©Ø±ÛŒÚº خود اپنی Ø°Ù…Û Ø¯Ø§Ø±ÛŒÙˆÚº Ú©Ùˆ پورا کرنا چاÛئے اور ان پابندیوں Ú©Ùˆ عملاً قبول کرنا چاÛئے جو ان پر عائد کئے گئے Ûیں اور ان تمام خوبیوں اور اچھائیوں Ú©Ùˆ بھی اپنانا چاÛئے جو معاشرے Ú©Û’ لئے Ù…Ùید Ùˆ Ù†Ùع بخش Ûیں اور جن سے زمانے Ú©Û’ جائز تقاضے بھی پورے Ûوسکتے Ûیں۔ Ú†Ù†Ø§Ù†Ú†Û Ø®ÙˆØ¯ رسول اکرم صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ³Ù„Ù… کا کتنا بڑا ØÚ©ÛŒÙ…Ø§Ù†Û Ø§Ø±Ø´Ø§Ø¯ ÛÛ’: الØÚ©Ù…Ûƒ ضالۃ المومن ÙÚ¾Ùˆ اØÙ‚ بھا Øیث وجدھا۔ یعنی Øکمت اور اچھائی دراصل مومن Ú©ÛŒ Ú¯Ù… Ø´Ø¯Û Ù¾ÙˆÙ†Ø¬ÛŒ ÛÛ’Û” مومن ÛÛŒ اس کا Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ù…Ø³ØªØÙ‚ ÛÛ’ Ú©Û ÙˆÛ Ø§Ø³ Ú©Ùˆ جÛاں بھی پائے Øاصل کرلے۔ غرض Ú©Û Ø¯Ù†ÛŒØ§ Ú©ÛŒ تعمیر Ùˆ ترقی میں Øسب قانون الٰÛÛŒ ØØµÛ Ù„Û’ کر انسان اپنا Ùرض انجام دیں Ú¯Û’ تو ان Ú©ÛŒ دنیاوی ترقی بھی عبادات Ùˆ صدقات Ú©ÛŒ Ø·Ø±Ø Ù†Ø¬Ø§Øª اخروی کا Ø°Ø±ÛŒØ¹Û Ùˆ ÙˆØ³ÛŒÙ„Û Ø«Ø§Ø¨Øª Ûوگی۔ لیکن Ù…ÙˆØ¬ÙˆØ¯Û ØµÙˆØ±ØªÙ Øال ایسی Ù†Ûیں ÛÛ’ مادیت اور روØانیت کا توازن بگڑ گیا ÛÛ’ اور مادیت روØانیت پر غالب Ø¢Ú†Ú©ÛŒ ÛÛ’Û” انسان Ø±ÙˆØ Ùˆ جسم کا مرکب ÛÛ’ اگر Ø±ÙˆØ Ùˆ جسم کا قدرتی توازن بگڑ جائے تو نظام صØت درÛÙ… برÛÙ… Ûوجاتا ÛÛ’Û” ÛŒÛÛŒ Øال Ú©Ù„ کائنات اور سارے انسانی سماج کا ÛÛ’Û” آج Ú©Û’ سماج Ú©ÛŒ ایک دوسری خرابی ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û: لامذÛبیت Ú©Ùˆ ترقی کا Ø°Ø±ÛŒØ¹Û Ø³Ù…Ø¬Ú¾Ø§ جاتا ÛÛ’ اس لئے تعلیم بھی ایسی ÛÛŒ قابل Ùخر ÛÛ’ جو صر٠لادینی اور سیکولر بنیادوں پر قائم ÛÙˆÛ” اگر نظام تعلیم میں صر٠مادیت ÛÛŒ مادیت Ûوٗ روØانی اقدار Ùˆ اخلاقی کردار Ú©ÛŒ کوئی گنجائش Ù†Û ÛÙˆ تو ان Ú©Û’ نتائج مطابق توقع Ù†Û ÛÙˆÚº Ú¯Û’Û”
قرآن کریم کا یوں ارشاد Ûوا Ú©Û Ø®Ø¯Ø§Ø¦Û’ ذوالجلال اور دین Ùˆ مذÛب پر یقین رکھنے والے ایک طر٠’’ÙÛŒ الدنیا ØسنÛ‘‘ Ú©ÛŒ Ø±Ø§Û Ù¾Ø± گامزن ÛÙˆÚº تو دوسرے طر٠’’ÙÛŒ الاخرۃ Øسنۃ‘‘ Ú©Ùˆ اپنا دستور العمل بنائیں مطلب ÛŒÛ Ú©Û Ø§ÛŒÚ© Ùرد مومن Ú©Ùˆ دین Ùˆ دنیا کا جامع Ûونا چاÛئے۔
آج اسلامی تعلیمات سے تغاÙÙ„ ÛÛŒ Ù†Ûیں برتا گیا Ø¨Ù„Ú©Û Ø§Ø³ سے ÛÙ… میں تنÙر بھی پیدا Ûوگیاٗ اسی ÙˆØ¬Û Ø³Û’ ÛÙ… سیاسی Ùˆ معاشی غلامی Ú©Û’ ساتھ اب Ø°ÛÙ†ÛŒ غلامی کا شکار Ûوگئے Ûیں جس Ú©Û’ نتیجے میں عقل Ùˆ ادراک Ú©Û’ Ù„Øاظ سے ÛÙ… مغربی دنیا سے Ù†Û ØµØ±Ù Ù…ØªØ§Ø«Ø± Ûوگئے Ø¨Ù„Ú©Û Ûماری Ø±ÙˆØ ØµØÛŒØ Ø§Ù„Ù‚ÙˆØ§Ù… خودداری Ú©Û’ عنصر سے بھی خالی Ûوگئی۔
غرض تعلیم Ú©Û’ بدل جانے سے اÙکار بھی بدل گئےٗ علم جو Ù¾ÛÙ„Û’ کمال Ù†Ùس کا Ø°Ø±ÛŒØ¹Û Ø³Ù…Ø¬Ú¾Ø§ جاتا تھا اب Ø°Ø±ÛŒØ¹Û Ù…Ø¹Ø§Ø´ Ûوگیا ÛÛ’Û”
ایسی صورت میں ملت Ú©Û’ نونÛال Ùˆ نوجوان اÙراد میں دینی تعلیم Ú©Ùˆ اعلیٰ پیمانے پر رائج کرنے Ú©ÛŒ آج اس لئے بھی ضرورت ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ù†Ûیں Ø¢Ú¯Û’ Ú†Ù„ کر Ù†Ùع بخش Ø·Ø±ÛŒÙ‚Û Ù¾Ø± اعلیٰ دنیاوی تعلیم Øاصل کرنی ÛÛ’Ù— دینی تعلیم Ú©Ùˆ صر٠نظر کرکے مسلم بچوں Ù†Û’ اعلیٰ دنیاوی تعلیم Øاصل کرلی تو ان Ú©Û’ لئے دÛریت یا عیسائیت ÙˆØºÛŒØ±Û Ú©ÛŒ آغوش Ú¯Ú¾Ù„ÛŒ Ûوئی ÛÛ’Ù— ÛŒÛÛŒ ÙˆØ¬Û ØªÚ¾ÛŒ Ú©Û Øضور اکرم رسول معظم صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ³Ù„Ù… Ù†Û’ اپنی تعلیمات میں اس بات Ú©ÛŒ وضاØت Ùرمادی Ú©Û Ø®Ø¯Ø§ ترشیٗ اعمال Ú©ÛŒ مسولیت اور جواب دÛÛŒ Ú©Û’ بغیر انسانی Ù…Ø¹Ø§Ø´Ø±Û Ø²Ù†Ø¯Ú¯ÛŒ Ú©ÛŒ گمراÛیوں سے کبھی اپنے آپ Ú©Ùˆ Ù†Ûیں بچاسکتا Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û Ø§Ø³ÛŒ خداترسی سے اخلاق Ú©Ùˆ سوثیں ابلتی Ûیں اور انÛیں سے انسانیت Ú©ÛŒ کھیتی سیراب Ûوتی ÛÛ’Û”
اسلام میں معادو معاش Ú©Û’ مسائل دو متوازی خطوط پر چلتے Ûیں۔ مادیت میں اگر Øلال Ùˆ Øرامٗ جائز Ùˆ ناجائزٗ طیب اور خبیث Ú©ÛŒ تمیز رÛÛ’ تو مادیت بھی روØانیت Ú©Û’ سانچے میں دھل جاتی ÛÛ’ جس Ú©ÛŒ ÙˆØ¬Û Ø³Û’ دین Ùˆ دنیا کا Ùرق مٹ جاتا ÛÛ’ اگر خلائے بسیط کا سÙر اس لئے ÛÙˆ Ú©Û Ø§Ø³ سے انسانی قدروں Ú©Ùˆ Ùروغ ملے اور نئی نئی ایجادات Ú©Ùˆ انسانی خدمت میں لگایا جائے تو ÛŒÛ Ø¹ÛŒÙ† مذÛب Ùˆ روØانیت بن جاتی ÛÛ’ اور اسلامی Ø§ØµØ·Ù„Ø§Ø Ù…ÛŒÚº اس پر عبادت کا اطلاق Ûونے لگتا ÛÛ’ Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û Ø§Ø³ راز کا انکشا٠اسلام ÛÛŒ Ù†Û’ کیا تھا Ú©Û Ù…Ø§Ø¯ÛŒ وسائل Ú©Ùˆ انسانی خدمت میں وقÙÛ Ú©Ø±Ø¯ÛŒÙ†Ø§ اور ÛŒÛ Ø³Ù…Ø¬Ú¾Ù†Ø§ Ú©Û Ù…Ø°Ûب ÛÛŒ Ù†Û’ ÛŒÛ Ø±Ø§Û Ø¯Ú©Ú¾Ø§Ø¦ÛŒ ÛÛ’ عین روØانیت Ùˆ دین ÛÛ’Ù— اس Ø·Ø±Ø Ø®ÛŒØ§Ù„Ø§Øª کانٹا بدلتے ÛÛŒ دنیا Ùˆ دین کا Ø¬Ø§Ù…Û Ù¾ÛÙ† لیتے ÛÛ’ اور جو مادی وسائل خدائے تعالیٰ سے غاÙÙ„ کرنے کا موجب ÛÙˆÚº ÙˆÛ Ø±ÙˆØانیت Ú©Û’ Øری٠Ûیں اور جن وسائل سے مخÙÛŒ Ûستی مستØضر رÛÛ’ ÙˆÛ Ø¯ÛŒÙ† بھی ÛÛ’ اور دنیا بھی۔
روس Ù†Û’ ابتدائی تØقیقات Ú©Û’ دوران اپنے خلاباز Ú©Ùˆ صر٠سومیل Ú©ÛŒ بلندی پر بھیجا تھا مگر Ú†ÙˆÙ†Ú©Û Ú©Ù…ÛŒÙˆÙ†Ø²Ù… Ú©ÛŒ بنیاد سراسر مادیت پر قائم ÛÛ’ اس لئے اس Ú©Û’ سابق وزیر اعظم Ú©ÛŒ رگ دÛریت Ù¾Ú¾Ú‘Ú© اٹھی اور اس Ù†Û’ انتÛائی گستاخی سے Ú©Ûا تھا Ú©Û Ø®Ù„Ø§Ø¦ÛŒ مساÙر Ú©Ùˆ خدا اوپر بھی نظر Ù†Û Ø¢ÛŒØ§ اور Ù†Û Ø§Ø³Û’ جنت Ùˆ دوزخ کا نشان ÛÛŒ مل سکاٗ ÛŒÛ ØªÚ¾ÛŒ خالص مادیت اور بے روØانیت Ú©ÛŒ دنیا Ú©Û Ø®Ø§Ù„Ù‚ کائنات Ú©ÛŒ لامØدود دنیا میں سÙر کیا جائے اور اسی خالق کا نعوذ Ø¨Ø§Ù„Ù„Û Ù…Ø°Ø§Ù‚ اڑایا جائے: یضل Ø¨Û Ú©Ø«ÛŒØ±Ø§ ویھدی Ø¨Û Ú©Ø«ÛŒØ±Ø§Û” یعنی اس کائنات Ú©ÛŒ تنظیم اور ترتیب سے ایک انسان مرتب اور منظم Ú©Ùˆ شناخت کرکے Ûدایت Ú©ÛŒ Ø±Ø§Û Ù¾Ø§ØªØ§ ÛÛ’ اور اسی کائنات Ú©ÛŒ وسعتوں سے دوسرا انسان اس Ú©Û’ انکار Ú©ÛŒ Ø±Ø§Û Ù†Ú©Ø§Ù„ کر Ú¯Ù…Ø±Ø§Û Ûوجاتا ÛÛ’Û”
بÛرØال اخلاقی قدروں سے مادی Ùˆ سائنسی Ùˆ صنعت کا انقلاب انسان Ú©Ùˆ ترقی Ùˆ خوشØالی Ú©ÛŒ طر٠لے جانے Ú©Û’ بجائے جرائمٗ اÙلاسٗ بے کاری اور جنگ Ú©ÛŒ طر٠لے جارÛا ÛÛ’ اور اس Ú©ÛŒ مثالوں میں اضاÙÛ Ú©Ø§ سبب بن گیا ÛÛ’Ù— اس پر Ø·Ø±Û ÛŒÛ Ú©Û Ø§Ø³ Ù†Û’ اپنے مالک Øقیقی Ú©Ùˆ نظر انداز کرکے زندگی Ú©Û’ سÙر Ú©Û’ لئے لوÛÛ’ اور Ùولاد Ú©ÛŒ گاڑیاں تو تیار کرلیا مگر ان گاڑیوں Ú©Ùˆ اس راستے پر چلانا Ù†Ûیں سیکھا جو خدائے تعالیٰ Ù†Û’ اس Ú©Û’ لئے مقرر کیا تھاٗ Ù†ØªÛŒØ¬Û ÛŒÛ Ûوا Ú©Û Ø§Ø³ Ú©ÛŒ سرگرمیوں کا رخ Ù†Û ØµØ±Ù ØºÙ„Ø· راÛÙˆÚº Ú©ÛŒ طر٠Ûوگیا Ø¨Ù„Ú©Û ÙˆÛ Ø²Ù†Ø¯Ú¯ÛŒ Ú©Û’ بجائے موت Ùˆ Ûلاکت Ú©ÛŒ جانب سÙر کرنے لگا۔ Ø®Ù„Ø§ØµÛ ÛŒÛ Ú©Û â€™â€™Ø¢Ø¬ کا انسان آسمانوں پر اڑنا تو سیکھ گیا مگر انسان بن کر جینا Ù†Û Ø³ÛŒÚ©Ú¾ سکا۔‘‘
عطا اسلا٠کا Ø¬Ø°Ø¨Û Ø¯Ø±ÙˆÚº گر
شریک زمرۂ لا ÛŒØزنوا کر
خرد Ú©ÛŒ گتھیاں سلجھا چکا ÛÙˆÚº
مرے مولیٰ مجھے صاØب جنوں کر
از: مولانا مولوی قاری Ù…Øمد انصار علی صاØب قریشی ØÙØ¸Û Ø§Ù„Ù„Û ØŒ سابق Ø§Ø³ØªØ§Ø°Ù—Ø¬Ø§Ù…Ø¹Û Ù†Ø¸Ø§Ù…ÛŒÛ