امام اعظم ابو ØÙ†ÛŒÙÛ Ø±ØÙ…Ûƒ Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒ Ø¹Ù„ÛŒÛ Ú©ÛŒ علمی جلالت
علم Øدیث میں امام اعظم کامقام
ÛŒÛ Ø§ÛŒÚ© ناقابل Ùراموش Øقیقت ÛÛ’ Ú©Û Øضرت امام اعظم رضی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù†Û Ú©Û’ جلیل القدر ØªÙ„Ø§Ù…Ø°Û Ú©ÛŒ روایت Ú©Ø±Ø¯Û Ø§Øادیث شریÙÛ Ø³Û’ کتب اØادیث مالامال Ûیں Û”
امام اعظم رضی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù†Û Ú©Û’ اساتذۂ Øدیث چار Ûزار 4000 Ûیں ،آپ Ú©Ùˆ ÛŒÛ Ø§Ø¹Ø²Ø§Ø² Øاصل ÛÛ’ Ú©Û Ø¢Ù¾ Ú©Û’ Ø§Ø³Ø§ØªØ°Û Ú©Ø±Ø§Ù… میں جلیل القدر صØا Ø¨Û Ù…ÙˆØ¬ÙˆØ¯ Ûیں Û” اسی Ø·Ø±Ø Ø¢Ù¾ Ù†Û’ بے شمار تابعین سے Øدیث شری٠کے علوم ومعار٠کو Øاصل کئے۔
Ø¬ÛŒØ³Ø§Ú©Û Ø¹Ù„Ø§Ù…Û Ø§Ø¨Ù† عابدین شامی رØÙ…Ûƒ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ù†Û’ ردالمØتار Ú©Û’ Ù…Ù‚Ø¯Ù…Û Ù…ÛŒÚº تØریر کیاÛÛ’ :
وَلَقَدْ کَانَ رَØÙمَه٠اللَّه٠تَعَالَی إمَامًا ÙÙÛŒ Ø°ÙŽÙ„ÙÚ©ÙŽ ØŒ ÙÙŽØ¥Ùنَّه٠رَضÙیَ اللَّه٠تَعَالَی عَنْه٠اخَذَ الْØَدÙيثَ عَنْ ارْبَعَة٠آلَاÙ٠شَيْخ٠مÙنْ ائÙمَّة٠التَّابÙعÙينَ وَغَيْرÙÙ‡Ùمْ.
(رد المØتار،مقدمۃ)
امام بخاری Ú©ÛŒ بیس ثلاثیات امام اعظم Ú©Û’ شاگرد ومقلد Ù…Øدثین سے مروی
صØÛŒØ Ø¨Ø®Ø§Ø±ÛŒ Ú©ÛŒ سند میں 32 ØÙ†ÙÛŒ Ù…Øدثین جنÛÙˆÚº Ù†Û’ امام اعظم سے تلمذ Øاصل کیا
امام بخاری Ø¹Ù„ÛŒÛ Ø§Ù„Ø±ØÙ…Û Ù†Û’ صØÛŒØ Ø¨Ø®Ø§Ø±ÛŒ میں بائیس اØادیث ایسی درج Ú©ÛŒ Ûیں جس میں امام بخاری اورØضوراکرم صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ§Ù°Ù„Û ÙˆØ³Ù„Ù… Ú©Û’ درمیان صر٠تین واسطے Ûیں ØŒÛŒÛ Ø§Ù† Ú©Û’ لئے ایک عظیم شر٠کی بات ÛÛ’ اوران میں سے بیس اØادیث شریÙÛ Ú©ÛŒ سندوں میں امام بخاری Ú©Û’ Ø§Ø³Ø§ØªØ°Û ØÙ†ÙÛŒ Ù…Øدثین Ûیں ØŒØضرت امام Ù…Ú©ÛŒ بن ابراÛیم ØÙ†ÙÛŒ Ù…Øدث Ûیں اور امام اعظم رضی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù†Û Ú©Û’ شاگرد خاص Ûیں جن سے امام بخاری Ù†Û’ Ú¯ÛŒØ§Ø±Û Ø«Ù„Ø§Ø«ÛŒØ§Øª Ù„ÛŒ Ûیں اور امام ابوعاصم ضØاک بن مخلد سے Ú†Ú¾ ثلاثیات اور امام Ù…Øمدبن Ø¹Ø¨Ø¯Ø§Ù„Ù„Û Ø§Ù†ØµØ§Ø±ÛŒ سے تین ثلاثیات روایت Ú©ÛŒ Ûیں Û”
ان بیس ثلاثیات میں امام بخاری رضی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù†Û Ú©Û’ جلیل القدر اساتذۂ Ù…Øدثین ÙˆÛ Ûیں جو امام اعظم ابوØÙ†ÛŒÙÛ Ø±Ø¶ÛŒ Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒ Ø¹Ù†Û Ú©Û’ خاص شاگرد ÙˆÙیض یاÙتگان Ûیں ،گویا امام بخاری Ù†Û’ امام اعظم Ú©Û’ مقلد اور اپنے ØÙ†ÙÛŒ Ø§Ø³Ø§ØªØ°Û Ù¾Ø± نازکیاÛÛ’ ØŒ کیوں Ú©Û Ø¢Ù¾ Ú©ÛŒ سند میں اگر ان ØÙ†ÙÛŒ Ù…Øدثین Ú©ÛŒ وساطت Ù†Û Ø±ÛÛ’ تو آپ Ú©Û’ پاس صر٠دو ثلاثیات باقی Ø±Û Ø¬Ø§ØªÛŒ Ûیں ۔ونیز امام بخاری Ù†Û’ صØÛŒØ Ø¨Ø®Ø§Ø±ÛŒ میں بتیس (32)ØÙ†ÙÛŒ Ù…Øدثین سے روایات Ù„ÛŒ Ûیں جو Ø¨Ø±Ø§Û Ø±Ø§Ø³Øª امام اعظم رØÙ…Ûƒ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ú©Û’ شاگرد وتلمیذ اور مسائل ÙÙ‚ÛÛŒÛ Ù…ÛŒÚº آپ Ú©Û’ مقلد وپیرو Ûیں Û” اس سے ÛŒÛ Ø¨Ø§Øª ÙˆØ§Ø¶Ø Ûوتی ÛÛ’ Ú©Û ÙÙ‚Û ØÙ†ÙÛŒ ÙˆÛ Ø±Ø§Ø³ØªÛ ÛÛ’ جس Ú©Ùˆ ائمۂ Ù…Øدثین Ù†Û’ اختیار کیا، زندگی بھر ذخائر Øدیث Ú©ÛŒ ØÙاظت کرنے والوں Ù†Û’ جن تØقیقات Ú©Ùˆ اختیار کیا ÛÙˆ ÙˆÛ Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Ø± Øدیث Ú©Û’ خلا٠Ûوسکتی Ûیں ØŸ
مرویات٠امام اعظم Ú©ÛŒ اÛمیت
اما Ù… موÙÙ‚ رØÙ…Ûƒ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ù†Û’ اسمٰعیل بن بشر Ú©Û’ ØÙˆØ§Ù„Û Ø³Û’ لکھا ÛÛ’:
قال :کنا ÙÛŒ مجلس المکی Ùقال Øدثنا ابوØنيÙØ© ÙØµØ§Ø Ø±Ø¬Ù„ غريب Øدثنا عن ابن جريج ولاتØدثنا عن ابی ØنيÙØ© Ùقال المکی انا لانØدث السÙهاء Øرمت عليک ان تکتب عنی قم من مجلسی Ùلم ÙŠØدث Øتی اقيم الرجل من مجلسه ثم قال Øدثنا ابوØنيÙØ© ومر Ùيه .
ترجمÛ:اسمٰعیل بن بشر Ù†Û’ Ú©Ûا: ÛÙ… Øضرت Ù…Ú©ÛŒ بن ابراÛیم رØÙ…Ûƒ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ú©Û’ ØÙ„Ù‚Û Ø¯Ø±Ø³ میں موجود تھے، آپ Ù†Û’ Ùرمایا Ú©Û Ûمیں امام ابوØÙ†ÛŒÙÛ Ø±Ø¶ÛŒ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù†Û Ù†Û’ Øدیث بیان Ùرمائی ،مجلس سے ایک اجنبی شخص Ú©ÛÙ†Û’ لگا: Ûمیں بجائے ابو ØÙ†ÛŒÙÛ Ú©Û’ ابن جریج Ú©ÛŒ Øدیث بیان کیجئے! تب امام Ù…Ú©ÛŒ بن ابراÛیم Ù†Û’ جلال Ú©Û’ عالم میں Ùرمایا :ÛÙ… بے ادب اور نادانوں Ú©Ùˆ درس Ù†Ûیں دیتے، آپ اس وقت تک درس Øدیث موقو٠کردیاجب تک Ú©Û Ø§Ø³ Ú©Ùˆ مجلس سے Ù†Û Ù†Ú©Ø§Ù„ دیا گیا جب ÙˆÛ Ú†Ù„Ø§ گیا تو آپ امام اعظم سے مروی اØادیث شریÙÛ Ø¨ÛŒØ§Ù† Ùرمانے Ù„Ú¯Û’Û”
(مناقب الامام الاعظم للموÙÙ‚ØŒ ج1ØŒ ص:204)
امام اعظم Ú©Û’ ایک شاگرد سے صØØ§Ø Ø³ØªÛ ÙˆØºÛŒØ±Û Ù…ÛŒÚº دوÛزار چار سو چھیانوے اØادیث مروی
امام اعظم Ú©Û’ جلیل القدر شاگرد Ù…Øدث عبد الرزاق جن Ú©ÛŒ نسبت دنیائے علم جانتی ÛÛ’ Ú©Û Ø¢Ù¾ علم Øدیث شری٠میں Ù…Ûارت ØªØ§Ù…Û Ø±Ú©Ú¾ØªÛ’ تھے ،جن سے صØØ§Ø Ø³ØªÛ ØµØÛŒØ Ø¨Ø®Ø§Ø±ÛŒ ،صØÛŒØ Ù…Ø³Ù„Ù…ØŒØ¬Ø§Ù…Ø¹ ترمذی، سنن نسائی ،سنن ابوداود،سنن ابن Ù…Ø§Ø¬Û ØŒ ونیز مسنداØمد بن Øنبل اور سنن دارمی، ان آٹھ کتابوں میں 2496روایات موجودÛیں Û” اس سے امام اعظم Ú©Û’ علم Øدیث میں اعلی مقام ÙˆÙ…Ø±ØªØ¨Û Ú©Ø§ Ø§Ù†Ø¯Ø§Ø²Û Ù„Ú¯Ø§ÛŒØ§ جاسکتا Ûے۔شاگرد Ú©ÛŒ ÛŒÛ Ø´Ø§Ù† ÛÛ’ Ú©Û Ø¨Ú‘Û’ بڑے Ù…Øدثین ان Ú©Û’ شاگر Ûیں ØŒ Ø§Ø¦Ù…Û Ù…Øدثین ان سے Øدیث لیتے Ûیں تو استاذ Ú©ÛŒ علمی شان کیا Ûوگی۔
ان اصØاب الکتب الثمانية :البخاری ومسلم والترمذی والنسائی وابو داود وابن ماجه واØمد والدرامی. رووا عن عبد الرزاق بواسطة شيوخهم ما عدا اØمد Ùروی عنه مباشرة اØيانا ،وکان مجموع روايتهم بواسطة شيوخهم عن عبد الرزاق هو ست وتسعون Øديثا واربعمئة بعد الالÙين Øديثا(2496)
(الامام ابو ØÙ†ÛŒÙÛƒ النعمان Ù…Øدثا ÙÛŒ کتب المØدثین ،لمØمد نور سوید،ص:58)
امام اعظم Ú©Û’ جس شاگرد Ù…Øدث عبدالرزاق سے اس قدر کثرت سے روایات صØØ§Ø Ø³ØªÛ ÙˆØºÛŒØ±Û Ú©ØªØ¨ Øدیث میں آئی Ûیں ÙˆÛ Ø®ÙˆØ¯ امام اعظم ابوØÙ†ÛŒÙÛ Ø±Ø¶ÛŒ Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒ Ø¹Ù†Û Ú©Û’ Ù…Ø¯Ø§Ø Ûیں ØŒ علم Øدیث میں امام اعظم Ú©ÛŒ ÛŒÛ Ø´Ø§Ù† ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ù…Ø§Ù… بخاری اورامام مسلم Ú©Û’ استاذ اوردیگر Ù…Øدثین Ú©Û’ استاذ امام اعظم سے Øدیث روایت کرتے Ûیں Û” انÛÙˆÚº Ù†Û’ اپنی مصن٠میں امام اعظم ابوØÙ†ÛŒÙÛ Ø±Ø¶ÛŒ Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒ Ø¹Ù†Û Ø³Û’ اØادیث شریÙÛ Ø±ÙˆØ§ÛŒØª Ú©ÛŒ Ûیں Û”
امام اعظم Ù†Û’ کتاب وسنت Ú©Û’ خلا٠کوئی ÙÛŒØµÙ„Û Ù†Ûیں دیا ØŒ شیخ ابن Øزم Ú©ÛŒ وضاØت
شیخ ابن Øزم ظاÛری Ù†Û’ بھی امام اعظم Ú©Û’ طریقۂ استدلال Ú©Û’ Ø³Ù„Ø³Ù„Û Ù…ÛŒÚº ÙˆØ§Ø¶Ø Ø·ÙˆØ±Ù¾Ø± بیان کیا Ú©Û Ø¢Ù¾ کتاب وسنت Ú©Û’ خلا٠کبھی کوئی ÙÛŒØµÙ„Û Ù†Ûیں کیا کرتے اور Ù†Û Ø§Ù‚ÙˆØ§Ù„ صØØ§Ø¨Û Ú©Û’ سوا کوئی رائے رکھتے تھے ،انÛÙˆÚº Ù†Û’ امام اعظم Ú©Û’ اس قول کا ØÙˆØ§Ù„Û Ø¯ÛŒØ§ ÛÛ’ Ú©Û Ø¢Ù¾ Ù†Û’ Ú©Ûا ÛÛ’ :
ما جاء عن الله تعالی Ùعلی الراس والعينين، وما جاء عن رسول الله صلی الله عليه وسلم Ùسمعا وطاعة، وما جاء عن الصØابة رضی الله عنهم، تخيرنا من اقوالهم ولم نخرج عنهم، وما جاء عن التابعين، Ùهم رجال ونØÙ† رجال، Ùلم ينکر عن Ù†Ùسه مخالÙØ© التابعين، وإنما لم ير الخروج عن اقوال الصØابة توقيرا لهم .
ترجمÛ:Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒ Ù†Û’ جو نازل ÙرمایاÛÛ’ ÙˆÛ Ø³Ø±Ø¢Ù†Ú©Ú¾ÙˆÚº پرÛÛ’ ØŒ اور جو Øضرت رسول کریم صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ³Ù„Ù… سے مروی ÛÛ’ØŒ اÙسے ÛÙ… بسروچشم وقبول کئے اور اطاعت کرتے Ûیں اور صØابۂ کرام سے جو مختل٠اقوال منقول Ûیں ØŒÛÙ… Ù†Û’ انÛیں میں سے کسی قول Ú©Ùˆ اختیار کیاÛÛ’ اور ÛÙ… Ù†Û’ کبھی ان Ú©Û’ خلا٠نÛیں کیا اور جو تابعین سے منقول ÛÛ’ تو ÙˆÛ ØªØ§Ø¨Ø¹ÛŒ Ûیں اور ÛÙ… بھی تابعی Ûیں ۔اس Ø·Ø±Ø Ø¢Ù¾ Ù†Û’ تابعین سے اختلا٠کو روا رکھا اور ÛŒÛ Øقیقت ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ù…Ø§Ù… اعظم Ù†Û’ صØابۂ کرام کا اØترام کرتے Ûوئے ان Ú©Û’ اقوال نظر انداز کرنے Ú©Ùˆ جائز Ù†Ûیں رکھا۔
(الاØکام لابن Øزم ØŒ Ùصل Ùیمن قال مالایعر٠ÙÛŒÛ Ø®Ù„Ø§Ù)
گویا امام اعظم Ùرماتے Ûیں :Øضوراکرم صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ³Ù„Ù… Ú©Û’ جو ارشادات ÛÙ… تک آئے Ûیں ÙˆÛÛŒ Ûمارا Ø³Ø±Ù…Ø§ÛŒÛ ÛÛ’ ØŒ مصطÙÛŒ Ø¹Ù„ÛŒÛ Ø§Ù„ØµÙ„ÙˆÙ°Ûƒ والسلام Ú©ÛŒ Øدیث Ú©Û’ بعد میری کیا مجال Ú©Û Ø§Ù¾Ù†ÛŒ رائے Ú©Ùˆ پیش کروں ØŒØبیب کریم صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ³Ù„Ù… کا ارشاد سامنے Ûوتا ÛÛ’ تو سر جھکا دیتا ÛÙˆÚº ،جبین٠نیاز Ú©Ùˆ خم کردیتا ÛÙˆÚº ØŒ میرے ماں باپ آپ پر قربان میری کیا مجال Ú©Û Ø³Ø± مو بھی اختلا٠کر سکوں Û”
Øبیب کریم صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ³Ù„Ù… Ú©Û’ ارشادات Ú©Û’ سامنے میں Ù†Û’ اپنی جبین Ú©Ùˆ خم کردیا اسی Ú©Ùˆ Ø³Ø±Ù…Ø§ÛŒÛ Ø¨Ù†Ø§ÛŒØ§ اور اسی Ú©ÛŒ بنیاد پر Ù…Ø³Ø¦Ù„Û Ø¨ØªØ§Ø¯ÛŒØ§ØŒâ€™Ø§ÙˆØ± جب صØØ§Ø¨Û Ú©Ø±Ø§Ù… علیÛÙ… الرضوان Ú©Û’ اقوال آتے Ûیں ان Ú©ÛŒ تعظیم بجالاتے Ûوئے میں اسی میں سے ایک قول Ú©Ùˆ اختیار کرتاÛÙˆÚº ØŒ صØØ§Ø¨Û Ú©Û’ اقوال سے ÛÙ¹ کر کسی اور Ú©Û’ قول پر Ù…Ø³Ø¦Ù„Û Ù†Ûیں بتاتا،یعنی سب سے Ù¾Ûلا مصدر تو کتاب Ø§Ù„Ù„Û ÛÛ’ دوسرا مصدر مصطÙÛŒ Ø¹Ù„ÛŒÛ Ø§Ù„ØµÙ„ÙˆÙ°Ûƒ والسلام Ú©ÛŒ سنتیں Ù— تیسرا مصدر صØØ§Ø¨Û Ú©Ø±Ø§Ù… Ú©Û’ آثار Ûیں ØŒ ÛŒÛÛŒ امام اعظم رضی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù†Û Ú©Ø§ Ø³Ø±Ù…Ø§ÛŒÛ ÛÛ’ ØŒ اسی پر آپ Ú©Û’ مسائل Ú©ÛŒ بنیاد واساس ÛÛ’ ØŒ آپ Ú©Û’ بیان Ú©Ø±Ø¯Û Ù…Ø³Ø§Ø¦Ù„ Ú©Û’ دلائل ÛŒÛÛŒ Ûیں Û”
پھر Ùرمایا
"وما جاء عن غيرهم Ùهم رجال ونØÙ† رجال"
صØØ§Ø¨Û Ú©Û’ Ø¹Ù„Ø§ÙˆÛ Ú©Ø³ÛŒ Ú©ÛŒ رائے Ûوتی ÛÛ’ ،کوئی بات خود تابعین Ú©ÛŒ بیان Ú©Ø±Ø¯Û Ûوتی ÛÛ’ تو ÙˆÛ Ø¨Ú¾ÛŒ تابعین Ûیں اور میں بھی تابعی ÛÙˆÚº ØŒ جس Ø·Ø±Ø Ø§Ù†ÛÙˆÚº Ù†Û’ قیاس کیا ÛÛ’ میں بھی قیاس کرتاÛÙˆÚº Û”
امام اعظم رضی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù†Û Ù†Û’ تراسی Ûزار مسائل مستنبط کئے
امام اعظم ابوØÙ†ÛŒÙÛ Ø±Ø¶ÛŒ Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒ Ø¹Ù†Û Ù†Û’ اپنی مبارک زندگی زÛد Ùˆ ورع ،تقوی وطÛارت ØŒ خو٠وخشیت اورتقرب وانابت میں گزاری ØŒ جس Ú©ÛŒ بدولت خالق کائنات Ù†Û’ آپ Ú©Û’ سینۂ اقدس Ú©Ùˆ علم ÙÙ‚Û Ú©Û’ لئے کھول دیا تھا ØŒ Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒ Ù†Û’ آپ Ú©Ùˆ غیرمعمولی قوت ØاÙØ¸Û ØŒØ·Ø§Ù‚Øª استدلال Ø§ÙˆØ±Ù…Ù„Ú©Û Ø§Ø³ØªÙ†Ø¨Ø§Ø· عطاÙرمایا، آپ Ù†Û’ بÙیضان مصطÙÙˆÛŒ کتاب وسنت سے، تراسی Ûزار( 83000)مسائل مستنبط Ùرمائے Ûیں ØŒ امام اعظم Ù†Û’ کتاب وسنت Ú©Û’ مقابل کبھی اپنی رائے Ù†Ûیں پیش کی، Ø¨Ù„Ú©Û Ø¢Ù¾ Ù†Û’ کتاب وسنت ÛÛŒ سے مسائل کا ØÙ„ نکالاÛÛ’ Û”
امام بخاری Ú©ÛŒ توثیق کرنے والے Ù…Øدثین Ù†Û’ بھی ÙÙ‚Û ØÙ†ÙÛŒ Ú©Ùˆ معتبر ماناÛÛ’
Øضرت ÛŒØیی بن معین رØÙ…Ûƒ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ø¹Ø¸ÛŒÙ… Ù…Øدث اور Ù†Ù‚Ø¯ÙˆØ¬Ø±Ø Ø§ÙˆØ±ØªØ¹Ø¯ÛŒÙ„ Ú©Û’ امام Ûیں اÙÙ† کا پایۂ علمی اس قدر مستØÚ©Ù… ØªÚ¾Ø§Ú©Û Ø§Ù† Ú©ÛŒ نسبت امام اØمد بن Øنبل رØÙ…Ûƒ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ùرماتے Ûیں :
"Ú©Ù„ Øديث لايعر٠ابن معين Ùليس هو بØديث"
ترجمÛ:جس Øدیث Ú©Ùˆ ÛŒØیی بن معین Ù†Ûیں جانتے ÙˆÛ ÙÛŒ الواقع Øدیث ÛÛŒ Ù†Ûیں Û”
ایسے جلیل القدرمØدث امام اعظم Ú©Û’ مسلک پرÙتوی دیاکرتے تھے ،انکا بیان ÛÛ’:
والÙقه Ùقه ابی ØنيÙØ© علی هذا ادرکت الناس.
ترجمÛ:معتبر ومستند ÙÙ‚Û Ø§Ù…Ø§Ù… اعظم Ú©ÛŒ ÙÙ‚Û ÛÛ’ ،اس پر میں Ù†Û’ اپنے دور Ú©Û’ Ù…Øدثین کرام Ú©Ùˆ عمل کرتے Ûوئے پایاÛÛ’Û”
(ÙˆÙیات الاعیان ØŒ Øر٠النون ØŒ الامام ابوØÙ†ÛŒÙۃ۔الواÙÛŒ بالوÙیات ØŒØر٠النون،الامام ابوØÙ†ÛŒÙۃ۔تاریخ بغداد ØŒ باب النون ØŒ مناقب ابی ØÙ†ÛŒÙÛƒÛ”ØقیقۃالÙقۃ، ج2،ص41)
امام اعظم Ú©ÛŒ ÙÙ‚Û Ú©ÙˆÙ…Ø¹ØªØ¨Ø± ومستند قرار دینے والے ÛŒØیی بن معین ان Ø§Ø¦Ù…Û Øدیث میں سے ایک Ûیں جن Ú©Û’ سامنے امام بخاری رØÙ…Ûƒ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ù†Û’ اپنی کتاب تالی٠کرنے Ú©Û’ بعد پیش Ú©ÛŒ تھی، جب انÛÙˆÚº Ù†Û’ تصدیق Ú©ÛŒ اورسندتصویب عطا Ùرمائی تب امام بخاری رØÙ…Ûƒ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ù†Û’ اس Ú©Ùˆ بازار علم میں لایا، جس Ú©ÛŒ صراØت ØاÙظ ابن Øجر عسقلانی رØÙ…Ûƒ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ù†Û’ مقدمۃ ÙØªØ Ø§Ù„Ø¨Ø§Ø±ÛŒ میں Ùرمائی ÛÛ’Û” اگر امام اعظم Ú©Û’ پیروکاروں Ú©Ùˆ بدعتی ØŒÚ¯Ù…Ø±Ø§Û ÛŒØ§ مشرک Ú©Ûا جائے تو امام بخاری پر اعتراض وارد Ûوگا Ú©Û Ø§Ù†ÛÙˆÚº Ù†Û’ Ú¯Ù…Ø±Ø§Û Ø§ÙˆØ± بدعتی Ù…Øدثین سے صØÛŒØ Ø¨Ø®Ø§Ø±ÛŒ میں روایات Ù„ÛŒ Ûیں ØŒ اس Ø·Ø±Ø Ø§Ù…Ø§Ù… بخاری اور آپ Ú©ÛŒ کتاب Ú©ÛŒ ÙÙ†ÛŒ Øیثیت بھی Ù…Ø¬Ø±ÙˆØ Ûوجاتی ÛÛ’ ØŒ اس لئے ÛÙ… Ø§Ø²Ø±Ø§Û Ø®ÛŒØ±Ø®ÙˆØ§ÛÛŒ Ù…Ø´ÙˆØ±Û Ø¯ÛŒØªÛ’ Ûیں Ú©Û Ø§Ø³ Ø·Ø±Ø Ø§Ø®ØªÙ„Ø§Ù ÙˆØ§Ù†ØªØ´Ø§Ø± کا شکار Ûونے Ú©Û’ بجائے اکابر پر کامل اعتماد Ùˆ اعتبار کرتے Ûوئے ان Ú©ÛŒ تØقیقات سے استÙØ§Ø¯Û Ú©ÛŒØ§ جائے، اگر کسی Ú©Ùˆ Ø§Ø¦Ù…Û Ù…Ø¬ØªÛدین Ú©ÛŒ ÙÙ‚ÛÛŒ تØقیقات سے اتÙاق Ù†Ûیں ÛÛ’ اور ÙˆÛ Ø§Ù¾Ù†ÛŒ تØقیق پر عمل چاÛتاÛÛ’ تو ÙˆÛ Ø§Ù¾Ù†Û’ عمل کا Ø°Ù…Û Ø¯Ø§Ø± ÛÛ’ ،تاÛÙ… جو لوگ Ø§Ø¦Ù…Û Ú©Û’ بیان Ú©Ø±Ø¯Û Ù‚Ø±Ø¢Ù† ÙˆØدیث سے ماخوذ ÙÙ‚ÛÛŒ مسائل پر عمل کررÛÛ’ Ûیں انÛیں نشان ملامت Ù†Û Ø¨Ù†Ø§ÛŒØ§Ø¬Ø§Ø¦Û’Û”
آج اعداء دین مختل٠جÛتوں سے دین اسلام پر ØÙ…Ù„Û Ø¢ÙˆØ± ÛÙˆ رÛÛ’ Ûیں ØŒ تمام صلاØیتوں Ú©Ùˆ جمع کرکے ان Ú©Û’ رکیک Øملوں کا جواب دینا وقت کا اÛÙ… ØªÙ‚Ø§Ø¶Û ÛÛ’ ،بجائے اس Ú©Û’ باÛÙ… ایک دوسرے Ú©Û’ خلا٠مØاذ آرائی کرناشرعاًبھی درست Ù†Ûیں اور عقلاً بھی درست Ù†Ûیں ،دین ودیانت Ú©Û’ تقاضوں پر عمل کرتے Ûوئے اس Ø·Ø±ÛŒÙ‚Û Ú©Ùˆ Ø¨Ø§Ù„Ú©Ù„ÛŒÛ ØªØ±Ú© کردینا چاÛئے۔
از:مولانا Ù…Ùتی ØاÙظ سید ضیاء الدین نقشبندی دامت برکاتÛÙ… العالیÛ
شیخ الÙÙ‚Û Ø¬Ø§Ù…Ø¹Û Ù†Ø¸Ø§Ù…ÛŒÛ ÙˆØ¨Ø§Ù†ÛŒ ابو الØسنات اسلامک ریسرچ سنٹر