ÙÙ‚Û 'ضرورت اور اÛمیت
اَلْØَمْد٠لÙلّٰه٠رَبّ٠الْعَالَمÙيْنْ، وَالصَّلٰوة٠وَالسَّلَام٠عَلَی سَيÙد٠الْاَنْبÙيَاء٠وَالْمÙرْسَلÙيْنْ، وَعَلٰی آلÙه٠الطَّيّÙبÙيْنَ الطَّاهÙرÙيْنْ، وَاَصْØَابÙه٠الْاَکْرَميÙÙ†ÙŽ اَجْمَعÙيْنْ،وَعَلٰی مَنْ اَØَبَّهÙمْ وَتَبÙعَهÙمْ بÙاÙØْسَان٠اÙلٰی يَوْم٠الدّÙيْنْ .
اسلامی عقائد‘دینی Ùرائض‘شرعی واجبات‘عبادات اور معاملات سے متعلق بنیادی معلومات Øاصل کرنا Ûرمسلمان Ú©Û’ لئے لازم وضروری ÛÛ’ ‘ Ø§Ù„Ø¨ØªÛ Ø¯ÛŒÙ† میں تÙÙ‚Û Øاصل کرنا‘اس Ú©ÛŒ Ú¯Ûرائی وگیرائی میں اترنا‘خالصۃًاس Ú©Û’ لئے Ùارغ Ûوجانا اور اس میں کامل عبورØاصل Ú©Ø±Ù†Ø§â€˜ØªØ§Ú©Û Ù†Øª نئے مسائل کاقرآن ÙˆØدیث Ú©ÛŒ روشنی میں جواب دیاجاسکے â€˜ÛŒÛ Ùرض Ú©ÙØ§ÛŒÛ Ú©Û’ Ø¯Ø±Ø¬Û Ù…ÛŒÚº ÛÛ’ØŒ Ûرشخص علم دین میں کامل تÙÙ‚Û Øاصل کرنے Ú©Û’ لئے مکمل طورپر وقت Ù†Ûیں دے سکتا، مسلمانوں Ú©Û’ تمام اÙراد ÙÙ‚Û ÙˆØ§Ø³ØªÙ†Ø¨Ø§Ø· Ú©Û’ لئے Ùارغ Ù†Ûیں Ûوسکتے، اگر سارے لوگ ÙÙ‚Û ÙˆØ¨ØµÛŒØ±Øª Ú©Û’ Øصول Ú©Û’ لئے مصرو٠Ûوجائیں تو معاشی معاملات میں خلل واقع Ûوگا، امورمعیشت متاثر ÛÙˆÚº Ú¯Û’ØŒ Ø¬Ø¨Ú©Û Ù…Ø³Ù„Ù…Ø§Ù†ÙˆÚº Ú©Û’ لئے کسب٠معاش بھی لازمی وضروری ÛÛ’ØŒ اسی لئے مسلمانوں Ú©ÛŒ ایک جماعت ایسی Ûونی چاÛئے جو علم دین Ú©Û’ تÙÙ‚Û Ú©Û’ لئے Ùارغ Ûوجائے، دین Ú©ÛŒ سمجھ بوجھ Ú©Û’ لئے اپنے آپ Ú©Ùˆ وق٠کردے ØŒ دین Ú©ÛŒ ÙÙ‚Û ÙˆÙÛÙ… میں Ù…Ûارت Øاصل کرے‘ ØªØ§Ú©Û Ù†Øª نئے مسائل کاقرآن وسنت Ú©ÛŒ روشنی میں جواب دے Ø³Ú©Û’Û”Ø¬ÛŒØ³Ø§Ú©Û Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒ کا ارشاد ÛÛ’:
وَمَاکَانَ الْمÙوْمÙÙ†Ùوْنَ Ù„ÙيَنْÙÙرÙوْا کَاÙَّةً . Ùَلَوْلَا Ù†ÙŽÙَرَ Ù…Ùنْ Ú©ÙÙ„ÙÙ‘ ÙÙرْقَة٠مÙنْهÙمْ طَائÙÙÙŽØ©ÙŒ Ù„ÙّيَتَÙَقَّهÙوْا ÙÙÛŒ الدÙّين٠وَلÙÙŠÙنْذÙرÙوْا قَوْمَهÙمْ اÙذَا رَجَعÙوْا اÙلَيْهÙمْ لَعَلَّهÙمْ ÙŠÙŽØْذَرÙوْنْ.
ترجمÛ:اور تمام اÛÙ„ ایمان تو ایک ساتھ Ù†Ú©Ù„ Ù†Ûیں سکتے ‘ایسا کیوں Ù†Ûیں Ûوا Ú©Û Ûر بڑی جماعت سے Ú©Ú†Ú¾ خاص لوگ Ù†Ú©Ù„ جاتے â€˜ØªØ§Ú©Û ÙˆÛ Ø¯ÛŒÙ† Ú©ÛŒ ÙÙ‚Û ÙˆÙÛÙ… Ú©Ùˆ Øاصل کریں اور اپنی قوم Ú©Ùˆ ڈرائیں جب ان Ú©ÛŒ طر٠واپس ÛÙˆÚº â€˜ØªØ§Ú©Û ÙˆÛ(گناÛÙˆÚº Ú©ÛŒ زندگی سے) بچیں Û”
(سورۃ التوبۃ:122)
ÙÙ‚Û Ú©ÛŒ اصل قرآن کریم سے
Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒ Ù†Û’ تÙÙ‚Ù‘Û ÙÛŒ الدین Øاصل کرنے کاØÚ©Ù… Ùرمایا ØŒ اس سے ÙÙ‚Û Ú©ÛŒ اÛمیت ووقعت عیاں وآشکار Ûوتی ÛÛ’ ØŒØ§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒ کا ارشاد ÛÛ’:
Ú©ÙوْنÙوْا رَبَّا Ù†ÙÙŠÙّيْنَ بÙمَا Ú©ÙنْتÙمْ تÙعَلÙّمÙوْنَ الْکÙتٰبَ وَبÙمَا Ú©ÙنْتÙمْ تَدْرÙسÙوْنْ .
ترجمÛ:تم Ø§Ù„Ù„Û ÙˆØ§Ù„Û’ بن جاؤ Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û ØªÙ… کتاب الÛÛŒ Ú©ÛŒ تعلیم دیتے ÛÙˆ اور خود بھی اسے پڑھتے ÛÙˆÛ”
(سورۃ ال عمران۔79)
امام بخاری رØÙ…Ûƒ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ù†Û’ اس آیت Ú©Ø±ÛŒÙ…Û Ú©ÛŒ تÙسیر میں لکھا ÛÛ’:
وقال ابن عباس ’’کونوا ربانيين‘‘ Øکماء Ùقهاءْ.
ترجمÛ:Øضرت Ø¹Ø¨Ø¯Ø§Ù„Ù„Û Ø¨Ù† عباس رضی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù†Ûما Ù†Û’ ÙØ±Ù…Ø§ÛŒØ§Ú©Û â€™â€™Ú©ÙوْنÙوْا رَبَّانÙÛŒÙّیْنَ‘‘ کا معنی ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û ØªÙ… Øکمت وبصیرت والے ØŒÙÙ‚Û ÙˆØ§Ø³ØªÙ†Ø¨Ø§Ø· والے بن جاؤ۔
(صØÛŒØ Ø§Ù„Ø¨Ø®Ø§Ø±ÛŒ ‘ کتاب العلم‘ باب العلم قبل القول والعمل)
اس تÙسیر سے معلوم ÛوتاÛÛ’ Ú©Û Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒ ÙÙ‚Û ÙˆØ§Ø³ØªÙ†Ø¨Ø§Ø· والے بننے کا ØÚ©Ù… دے رÛاÛÛ’ØŒ صØÛŒØ Ø¨Ø®Ø§Ø±ÛŒ شری٠میں اس Ú©ÛŒ تÙسیر ÛŒÛÛŒ بیان Ú©ÛŒ گئی ÛÛ’ Ú©Û ÙÙ‚Ûا Ø¡ بن جاؤ ØŒØکمت وبصیرت والے بن جاؤ، Ùکر وتدبر والے بن جاؤ، دین Ú©ÛŒ سمجھ بوجھ رکھنے والے بن جاؤ۔
ÙÙ‚Û Ú©ÛŒ اصل Øدیث شری٠سے
Øضرت شیخ الاسلام Ø¹Ø§Ø±Ù Ø¨Ø§Ù„Ù„Û Ø§Ù…Ø§Ù… Ù…Øمد انوار Ø§Ù„Ù„Û Ùاروقی بانی Ø¬Ø§Ù…Ø¹Û Ù†Ø¸Ø§Ù…ÛŒÛ Ø¹Ù„ÛŒÛ Ø§Ù„Ø±ØÙ…Ûƒ والرضوان Ù†Û’ Øقیقۃ الÙÙ‚Û Ú©Û’ عنوان سے دو جلدوں میں ایک تØقیقی کتاب Ù„Ú©Ú¾ÛŒ Ûیں ØŒ ان میں آپ Ù†Û’ Ù†Ûایت ایمان اÙروز بØثیں Ùرمائی Ûیں ،آپ Ù†Û’ ÙÙ‚Û Ú©ÛŒ Øقیقت اور ÙÙ‚Û Ú©ÛŒ اÛمیت نیز ÙÙ‚Ûاء کرام Ú©Û’ منصب جلیل سے متعلق مباØØ« انتÛائی Ø´Ø±Ø ÙˆØ¨Ø³Ø· Ú©Û’ ساتھ درج کئے Ûیں ØŒ ÙÛŒ Ø²Ù…Ø§Ù†Û Ø§Ø³ کا Ù…Ø·Ø§Ù„Ø¹Û Ù†Ûایت ضروری ÛÛ’Û”
تاجدار کائنات‘ سیدالانبیاء والمرسلین ‘Øامل علوم اولین وآخرین صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ³Ù„Ù… ارواØنا ÙØ¯Ø§Û Ø§Ø±Ø´Ø§Ø¯ Ùرماتے Ûیں :
عن ابي هريرة قال قال رسول الله صلی الله عليه Ùˆ سلم اÙنَّ Ù„ÙÚ©Ùلّ٠شَيْئ٠دÙعَامَةً وَدÙعَامَةَ هٰذَا الدّÙيْن٠الْÙÙقْه٠.
ترجمÛ:Øضرت ابوÛØ±ÛŒØ±Û Ø±Ø¶ÛŒ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù†Û Ø³Û’ روایت ÛÛ’ انÛÙˆÚº Ù†Û’ Ùرمایا Øضرت رسول Ø§Ù„Ù„Û ØµÙ„ÛŒ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ³Ù„Ù… Ù†Û’ ارشاد Ùرمایا: Ûر چیز کا ایک ستون Ûوتا ÛÛ’ اور دین کا ستون تو ÙÙ‚Û ÛÛŒ ÛÛ’Û”
(جامع الاØادیث‘ Øدیث نمبر: 8154Û” الجامع الکبیر‘ Øدیث نمبر:1504Û” کنزالعمال ØŒØر٠العین ØŒ Øدیث نمبر:28768Û” العلل المتناÛیۃ‘ باب Ùضل الÙÙ‚Û Ø¹Ù„ÛŒ العبادۃ‘ Øدیث نمبر:194)
ÙÙ‚Û Ú©ØªØ§Ø¨ وسنت کا لب لباب
اس Øدیث پاک میں اسی بات Ú©ÛŒ صراØت Ú©ÛŒ گئی Ú©Û Ø¯ÛŒÙ† کا Ù†Ú†ÙˆÚ‘ ÙÙ‚Û ÛÛ’ ‘دین کا مدار ÙÙ‚Û ÛÛ’ ‘دین کا Ø³Ø±Ù…Ø§ÛŒÛ ÙÙ‚Û ÛÛ’ØŒ ÙÙ‚Û Ù‚Ø±Ø¢Ù† ÙˆØدیث Ú©Û’ مقابل کسی چیز کانام Ù†Ûیں ÛÛ’ Ø¨Ù„Ú©Û Ù‚Ø±Ø¢Ù† کریم ÙˆØدیث شری٠کے صØÛŒØ ÙÛÙ… وادراک کانام ÙÙ‚Û ÛÛ’ ØŒÙÙ‚Û ØªÙˆ دین کا سÛارا ÛÛ’ØŒ دین کا ستون ÛÛŒ موجود Ù†Ûیں تو دین Ú©Ûاں رÛا؟ سÛارا ٹوٹ گیا تو دین Ú©Ûا Úº رÛا؟
ÙÙ‚Û Ú©Û’ بارے میں Ú©Ûا جاتاÛÛ’ Ú©Û ÙÙ‚Û Ú©ÛŒ Ø·Ø±Ù Ù†Û Ø¬Ø§Ø¤ جب ÙÙ‚Û Ú©ÛŒ Ø·Ø±Ù Ù†Û Ø¬Ø§Ø¦ÛŒÚº Ú¯Û’ تو پھر ÙÙ‚Û Ø³Û’ خالی Ø±Û Ú©Ø± قرآن کریم ÙˆØدیث شری٠کیسے سیکھیں Ú¯Û’ØŸ Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û Ù‚Ø±Ø§Ù† وسنت سے رشد ÙˆÛدایت Øاصل کرنے Ú©Û’ لئے Ù…Øض کلمات کا ØªØ±Ø¬Ù…Û Ø¬Ø§Ù† لینا کاÙÛŒ Ù†Ûیں Ø¨Ù„Ú©Û Ø§Ø³ Ú©Û’ Øقیقی معنی ومÙÛوم Ú©Ùˆ سمجھنا ضروری ÛÛ’ اور ÙÙ‚Û Ø¯Ø±Ø§ØµÙ„ قرآن کریم ÙˆØدیث شری٠کے منشا Ú©Ùˆ پانے کا نام ÛÛ’Û”
قرآن کریم اور اØادیث شریÙÛ Ø§Ø³Ù„Ø§Ù…ÛŒ قانون Ú©ÛŒ اساس وبنیاد Ûیں ØŒ جن میں انسانی زندگی Ú©Û’ تمام شعبوں کا مکمل ØÙ„ موجود ÛÛ’ ،قرآن کریم عام ÙÛÙ… اور آسان Ûونے Ú©Û’ باوجود اس میں آیات Ù…Øکمات بھی Ûیں اور متشابÛات بھی Ûیں ØŒ آیات Ù‚Ø±Ø¢Ù†ÛŒÛ Ú©Ùˆ سمجھنا اور ان سے مسائل کا ØÙ„ نکالنا عام انسان تو کجا ایک ماÛر٠زبان Ú©Û’ لئے بھی آسان بات Ù†Ûیں Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û Ù…Øض زبان پر عبور Øاصل Ûونے Ú©ÛŒ ÙˆØ¬Û Ø³Û’ قانون Ú©ÛŒ نزاکتوں Ú©Ùˆ سمجھنا آسان Ù†Ûیں Ûے،جیسے انگریزی ادب (English literature) کا ماÛر شخص Ûندوستانی دستور (Indian constitution) یا کسی بھی ملک Ú©Û’ قانون Ú©ÛŒ باریکیوں Ú©Ùˆ Ù†Ûیں سمجھ سکتا، زبان Ú©ÛŒ Ù…Ûارت اور تقریروتØریر پر زبردست Ù…Ù„Ú©Û Ú©Û’ باوجود قانونی نزاکتوں Ú©Ùˆ سمجھنا‘دستوری پیچیدگیوں Ú©Ùˆ دور کرنا‘ Ù†Ûایت دشوار ÛوتاÛÛ’ ØŒ اس Ú©Û’ لئے کسی ماÛر قانون سے رجوع Ûونا ضروری ÛÛ’ Û”
ضرورت ÙÙ‚Û â€˜ قرآن کریم Ú©ÛŒ روشنی میں
Ú†ÙˆÙ†Ú©Û Ûر دور Ú©Û’ تقاضے مختل٠رÛÛ’ Ûیں جس Ú©ÛŒ بنا انسان Ú©Ùˆ Ûر وقت نئے مسائل درپیش Ûوتے رÛتے Ûیں ØŒ مثلاً دور Øاضر Ú©Û’ مسائل میں شیر بزنس(Share business ) Ú©Ùˆ دیکھ لیجئے، اس Ú©ÛŒ کونسی صورتیں جائز Ûیں اور کونسی ناجائز Ûیں ØŸ Ùکسڈ ڈپازٹ (Fixed deposit )کروانا کیسا ÛÛ’ØŸ کسی چیز Ú©ÛŒ آن لائن خرید ÙˆÙروخت ØŒ اپنے Ù‚Ø¨Ø¶Û Ù…ÛŒÚº آنے سے قبل کسی چیز Ú©Ùˆ بیچ دینا ØŒ لائ٠انشورنس (life insurance) کا شرعی ØÚ©Ù… ØŒ اس Ø·Ø±Ø Ú©Û’ سینکڑوں مسائل Ûیں ‘جن Ú©Ùˆ عام انسان اپنے علم ودانش ØŒ ÙÛÙ… وادراک سے ØÙ„ Ù†Ûیں کرسکتا اور ایسے بے شمارجدید مسائل سے متعلق قرآن ÙˆØدیث میں موجود اشاروں Ú©Ùˆ اپنی ناقص عقل سے سمجھ Ù†Ûیں سکتا‘ Ù„Ûذا ضروری ÛÛ’ Ú©Û ÙˆÛ Ú©Ø³ÛŒ ایسے امام٠مجتÛد Ú©ÛŒ طر٠رجوع کرے جو‘ ان مسائل کا ØÙ„ قرآن کریم Ùˆ Øدیث شری٠کی روشنی میں بیان کرتے ÛÙˆÚº Û”
Ø§Ø¦Ù…Û Ú©Ø±Ø§Ù… Ùˆ ÙÙ‚Ûاء عظام Ù†Û’ قرآن کریم اور اØادیث شریÙÛ Ú©ÛŒ روشنی میں اصول وضوابط ØŒ قواعد Ùˆ اØکام بیان کئے Ûیں ونیز انسانی زندگی میں پیدائش سے موت تک پیش آنے والے تمام مسائل واØکام Ú©Ùˆ انÛÙˆÚº Ù†Û’ باب واری ’’کتاب الطھارۃ‘‘سے ’’کتاب الÙرائض‘‘ تک مدون کیا ØŒ جس Ú©Û’ Ù…Ø¬Ù…ÙˆØ¹Û Ú©Ùˆ ÙÙ‚Û Ú©Ûا جاتا ÛÛ’ ØŒ اسی لئے ان بااعتماد Ø§Ø¦Ù…Û Ú©Ø±Ø§Ù… ومجتÛدین Ú©ÛŒ پیروی وتقلید دراصل کتاب وسنت ÛÛŒ Ú©ÛŒ پیروی ÛÛ’ Û”
Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒ کا ارشاد ÛÛ’ :
يَا ايّÙهَا الَّذÙيْنَ Ø¢ÙŽÙ…ÙŽÙ†Ùوا اَطÙيْعÙوا اللَّهَ وَاَطÙيعÙوا الرَّسÙولَ وَاÙولÙÛŒ الْاَمْر٠مÙنْکÙمْ .
ترجمÛ:اے ایمان والو! Ø§Ù„Ù„Û Ú©ÛŒ اطاعت کرو اور رسول صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ³Ù„Ù… Ú©ÛŒ اطاعت کرو اور تم میں جو اولی الامرÛیں ان Ú©ÛŒ اطاعت کرو Û”
(سورۃالنساء۔59)
امام ابو جعÙر طبری رØÙ…Ûƒ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ (متوÙÛŒ :310) Ù†Û’ اپنی کتاب جامع البیان ÙÛŒ تÙسیر القرآن میں Øضرت عبد Ø§Ù„Ù„Û Ø¨Ù† عباس رضی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù†Ûما،Øضرت مجاÛد ØŒØضرت ابن Ø§Ø¨ÙˆÙ†Ø¬ÛŒØ ØŒØضرت عطاء بن سائب،Øضرت Øسن بصری اور Øضرت ابو Ø§Ù„Ø¹Ø§Ù„ÛŒÛ Ø±ØÙ…ÛÙ… Ø§Ù„Ù„Û Ø³Û’ نقل کیا ÛÛ’ Ú©Û Ø§ÙˆÙ„ÛŒ الامر سے مراد ÙÙ‚Ûاء واÛÙ„ علم Øضرات Ûیں Û”
عن مجاهد ÙÛŒ قوله : ( أطيعوا الله وأطيعوا الرسول وأولی الأمر منکم ) قال : أولی الÙقه منکم Û” Û” Û” عن ابن أبی Ù†Ø¬ÙŠØ : ( وأولی الأمر منکم ) قال: أولی الÙقه ÙÛŒ الدين والعقل Û” Û” Û” عن ابن عباس قوله : ( أطيعوا الله وأطيعوا الرسول وأولی الأمر منکم ) يعنی : أهل الÙقه والدين Û” Û” Û” عن عطاء بن السائب ÙÛŒ قوله : ( أطيعوا الله وأطيعوا الرسول وأولی الأمر منکم ) قال : أولی العلم والÙقه Û” Û” Û” عن عطاء : ( وأولی الأمر منکم ) قال : الÙقهاء والعلماء Û” Û” Û” عن الØسن ÙÛŒ قوله : ( وأولی الأمر منکم ) قال : هم العلماء Û” Û” Û” عن أبی العالية ÙÛŒ قوله : ( وأولی الأمر منکم ) قال : هم أهل العلم ألا تری أنه يقول : ( ولو ردوه إلی الرسول وإلی أولی الأمر منهم لعلمه الذين يستنبطونه منهم )
(تÙسیر الطبری‘ سورۃ النساء۔59)
Øضرت ابن ابو Ù†Ø¬ÛŒØ Ø±ØÙ…Ûƒ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ù†Û’ امام مجاÛد Ù…Ú©ÛŒ تابعی رØÙ…Ûƒ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ø³Û’ روایت نقل Ú©ÛŒ ÛÛ’:
عن ابن ابی Ù†Ø¬ÙŠØ Ø¹Ù† مجاهد ÙÛŒ قوله عزوجل واولی الامرمنکم يعنی اولی الÙقه ÙÛŒ الدين والعقلْ.
ترجمÛ:Øضرت ابن ابو Ù†Ø¬ÛŒØ Ø±ØÙ…Û Ø§Ù„Ù„Û Ø³Û’ روایت ÛÛ’ ÙˆÛ Ø§Ù…Ø§Ù… مجاÛد رØÙ…Ûƒ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ø³Û’ روایت کرتے Ûیں Ú©Û Ø§ÙˆÙ„ÛŒ الامر سے مراد دین میں تÙÙ‚Û Ø§ÙˆØ± ÙÛÙ… وبصیرت رکھنے والے ÙÙ‚Ûاء کرام Ûیں Û”
امام بخاری رØÙ…Ûƒ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ú©Û’ دادا استاذ،امام عبد الرزاق رØÙ…Ûƒ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ (متوÙÛŒ:211) Ùرماتے Ûیں :
عبد الرزاق قال :نا معمرعن ابن ابی Ù†Ø¬ÙŠØ Ø¹Ù† مجاهد ÙÛŒ قوله تعالی ’’واولی الامرمنکم ‘‘قال :هم اهل الÙقه والعلم . اولی الامر سے مراد ÙÙ‚Ûاء واÛÙ„ علم Ûیں Û”
صاØب تÙسیر کبیر Ø¹Ù„Ø§Ù…Û Ùخرالدین رازی رØÙ…Ûƒ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ù†Û’ Øضرت Ø¹Ø¨Ø¯Ø§Ù„Ù„Û Ø¨Ù† عباس رضی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù†Ûما ØŒØضرت Øسن بصری ،امام مجاÛد اور امام ضØاک رØÙ…ÛÙ… Ø§Ù„Ù„Û Ø³Û’ نقل کیا ÛÛ’ Ú©Û Ø§ÙˆÙ„ÛŒ الامر سے مراد ÙˆÛ Ø¹Ù„Ù…Ø§Ø¡ Ûیں جوشریعت Ú©Û’ اØکام بتاتے Ûیں اورلوگوں کودین سکھاتے ÛÛ’ Û” :
المراد العلماء الذين ÙŠÙتون ÙÛŒ الاØکام الشرعية ويعلمون الناس دينهم ۔وهذه رواية الثعلبی عن ابن عباس وقول الØسن ومجاهد وضØاک .
(التÙسیرالکبیر۔سورۃالنساء:59)
ونیزÙرماتے Ûیں Ú©Û Ø§Ø³ میں کوئی اختلا٠نÛیں Ú©Û ØµØØ§Ø¨Û Ú©Ø±Ø§Ù… وتابعین عظام Ú©ÛŒ ایک جماعت Ù†Û’ اولی الامرسے علماء مراد لیاÛÛ’:
انه لانزاع ان جماعة من الصØابة والتابعين Øملوا قوله واولی الامرمنکم علی العلماء .
(التÙسیرالکبیر۔سورۃالنساء )
اولی الامر سے مراد ÙÙ‚Ûاء Ûیں â€˜Ø¹Ù„Ø§Ù…Û Ø§Ø¨Ù† کثیر Ú©ÛŒ وضاØت
Ø¹Ù„Ø§Ù…Û Ø§Ø¨Ù† کثیر اس آیت Ú©Ø±ÛŒÙ…Û Ú©ÛŒ تÙسیر میں لکھتے Ûیں :
وقال علی ابن ابی طلØØ© ،عن ابن عباس واولی الامرمنکم يعنی اهل الÙقه والدين ØŒ وکذا قال مجاهد وعطاء والØسن البصری وابوالعالية Ùˆ اولی الامرمنکم يعنی العلماء .
ترجمÛ:Øضرت علی بن ابو طلØÛƒ ØŒØضرت Ø¹Ø¨Ø¯Ø§Ù„Ù„Û Ø¨Ù† عباس رضی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù†Ûما سے آیت Ú©Ø±ÛŒÙ…Û ÙˆØ§ÙˆÙ„ÛŒ الامرمنکم Ú©ÛŒ تÙسیر سے متعلق روایت بیان Ùرماتے Ûیں Ú©Û Ø§Ø³ سے مراد متدیّن ÙÙ‚Ûاء کرام Ûیں ۔اور اسی Ø·Ø±Ø Ø§Ù…Ø§Ù… مجاÛد،Øضرت عطاء ØŒØضرت Øسن بصری اور Ø§Ø¨ÙˆØ§Ù„Ø¹Ø§Ù„ÛŒÛ Ø±ØÙ…ÛÙ… Ø§Ù„Ù„Û Ù†Û’ Ùرمایا Ú©Û Ø§ÙˆÙ„ÛŒ الامر سے مراد علماء Ûیں Û”
(تÙسیر ابن کثیر، ج2ص345ØŒ سورۃالنساء :59)
از:مولانا Ù…Ùتی ØاÙظ سید ضیاء الدین نقشبندی دامت برکاتÛÙ…
شیخ الÙÙ‚Û Ø¬Ø§Ù…Ø¹Û Ù†Ø¸Ø§Ù…ÛŒÛ ÙˆØ¨Ø§Ù†ÛŒ ابو الØسنات اسلامک ریسرچ سنٹر