<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8"> <meta name="ProgId" content="Word.Document"> <meta name="Generator" content="Microsoft Word 11"> <meta name="Originator" content="Microsoft Word 11"> <link rel="File-List" href="file:///C:\DOCUME~1\hasanaat\LOCALS~1\Temp\msohtml1\01\clip_filelist.xml" /><!--[if gte mso 9]><xml> <w:WordDocument> <w:View>Normal</w:View> <w:Zoom>0</w:Zoom> <w:PunctuationKerning /> <w:ValidateAgainstSchemas /> <w:SaveIfXMLInvalid>false</w:SaveIfXMLInvalid> <w:IgnoreMixedContent>false</w:IgnoreMixedContent> <w:AlwaysShowPlaceholderText>false</w:AlwaysShowPlaceholderText> <w:Compatibility> <w:BreakWrappedTables /> <w:SnapToGridInCell /> <w:WrapTextWithPunct /> <w:UseAsianBreakRules /> <w:DontGrowAutofit /> </w:Compatibility> <w:BrowserLevel>MicrosoftInternetExplorer4</w:BrowserLevel> </w:WordDocument> </xml><![endif]--><!--[if gte mso 9]><xml> <w:LatentStyles DefLockedState="false" LatentStyleCount="156"> </w:LatentStyles> </xml><![endif]--><style type="text/css"> <!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Traditional Arabic"; panose-1:2 1 0 0 0 0 0 0 0 0; mso-font-charset:178; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:24577 0 0 0 64 0;} @font-face {font-family:"Alvi Nastaleeq v1\.0\.0"; panose-1:2 0 5 3 0 0 0 2 0 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-2147475449 0 0 0 65 0;} @font-face {font-family:"Trad Arabic"; panose-1:0 0 0 0 0 0 0 0 0 0; mso-font-charset:2; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:0 268435456 0 0 -2147483648 0;} @font-face {font-family:times-roman; panose-1:0 0 0 0 0 0 0 0 0 0; mso-font-alt:"Times New Roman"; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-format:other; mso-font-pitch:auto; mso-font-signature:0 0 0 0 0 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin:0in; margin-bottom:.0001pt; text-align:right; mso-pagination:widow-orphan; direction:rtl; unicode-bidi:embed; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} @page Section1 {size:595.3pt 841.9pt; margin:1.0in 1.25in 1.0in 1.25in; mso-header-margin:.5in; mso-footer-margin:.5in; mso-paper-source:0; mso-gutter-direction:rtl;} div.Section1 {page:Section1;} --> </style><!--[if gte mso 10]> /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;} <![endif]--> <p class="MsoNormal" dir="rtl"><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;">قانون اسلام میں قیاس کی حیثیت<o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl"><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;"><span style=""> </span>پہلے یہ معلوم کرنا چاہئے کہ قیاس کا طریقہ خود قرآن شریف سے مستنبط ہوتا ہے؛ چنانچہ حق تعالیٰ فرماتا ہے :<o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl"><b><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Traditional Arabic"; color: maroon;">يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا أَنْفِقُوا مِنْ طَيِّبَاتِ مَا كَسَبْتُمْ وَمِمَّا أَخْرَجْنَا لَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَلَا تَيَمَّمُوا الْخَبِيثَ مِنْهُ تُنْفِقُونَ وَلَسْتُمْ بِآَخِذِيهِ إِلَّا أَنْ تُغْمِضُوا فِيهِ</span></b><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;">-(سورۃ البقرۃ:267)<o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl"><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;"><span style=""> </span><span style=""> </span>اس میں ارشاد ہے کہ اپنے پاکیزہ مال کو خرچ کرو کیونکہ جس طرح تم بری چیز کے لینے کو ناپسند کرتے ہو دوسرا بھی اس کے لینے کو ناپسند کرے گا۔ دیکھئے اس میں مال خبیث کے دینے کا قیاس اس کے لینے پر کیا گیا۔ <o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl"><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;"><o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl"><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;">قیاس اور حدیث نبوی صلی اللہ علیہ والہ وصحبہ وسلم :<o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl"><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;"><o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl"><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;"><span style=""> </span>اور اس حدیث شریف سے بھی یہی ظاہر ہے :<o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl"><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;"><span style=""> </span></span><b><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Traditional Arabic"; color: maroon;">عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رضى الله عنهما <span style=""> </span>أَنَّ امْرَأَةً مِنْ جُهَيْنَةَ جَاءَتْ إِلَى النَّبِىِّ<span style=""> </span>صلى الله عليه وسلم<span style=""> </span>فَقَالَتْ إِنَّ أُمِّى نَذَرَتْ أَنْ تَحُجَّ ، فَلَمْ تَحُجَّ حَتَّى مَاتَتْ أَفَأَحُجُّ عَنْهَا قَالَ<span style=""> </span>نَعَمْ . حُجِّى عَنْهَا ، أَرَأَيْتِ لَوْ كَانَ عَلَى أُمِّكِ دَيْنٌ أَكُنْتِ قَاضِيَةً اقْضُوا اللَّهَ ، فَاللَّهُ أَحَقُّ بِالْوَفَاءِ</span></b><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;"> -<o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl"><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;"><span style=""> </span><span style=""> </span>یعنی ایک عورت نے آنحضرت <span style=""> </span>صلی اللہ علیہ والہ وصحبہ وسلم سے پوچھا کہ میری ماں نے حج کی نذر کی تھی اور بغیر ایفائے نذر کے مر گئی، کیا میں اس کی طرف سے حج کروں ؟ فرمایا: ہاں! اگر تیری ماں پر کسی کا قرض ہوتا تو کیا تو اس کو ادا نہ کرتی؟ پھر فرمایا کہ خداے تعالیٰ کے حق کو ادا کرو! وہ زیادہ تر اِس کا مستحق ہے کہ اس کے حقوق ادا کئے جائیں۔</span><span lang="ER" style="font-size: 22pt; color: maroon;">(صحیح بخاری،کتاب جزاء الصيد، باب الحج والنذور عن الميت ، والرجل يحج عن المرأة .حدیث نمبر:1852)</span><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;"><o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl"><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;"><span style=""> </span>دیکھئے آنحضرت صلی اللہ علیہ والہ وصحبہ وسلم <span style=""> </span>نے نذر کا قیاس قرضہ پر فرماکر مجتہدوں کو اجتہاد کا طریقہ بتلادیا، ورنہ نظیر پیش کرنے اور قیاس کرنے کی کوئی ضرورت نہ تھی "</span><b><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Traditional Arabic"; color: maroon;"> نَعَمْ . حُجِّى عَنْهَا</span></b><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;"> " فرما دینا کافی ہے-<o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl" style="text-indent: 0.5in;"><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;"><span style=""> </span>اسی طرح حضرت کا قیاس فرمانا اس روایت سے ثابت ہے :<o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl" style="text-indent: 0.5in;"><b><span lang="AR-SA" style="font-size: 22pt; font-family: "Traditional Arabic"; color: maroon;">وعن أبي هريرة أن أعرابيا أتى رسول الله صلى الله عليه وسلم فقال : إن امرأتي ولدت غلاما أسود وإني انكرته فقال له رسول الله صلى الله عليه وسلم : " هل لك من إبل ؟ " قال : نعم قال : " فما ألوانها ؟ " قال : حمر قال : " هل فيها من أورق ؟ " قال : إن فيها لورقا قال : " فأنى ترى ذلك جاءها ؟ " قال : عرق نزعها . قال : " فلعل هذا عرق نزعه " ولم يرخص له في الانتفاء منه</span></b><span lang="AR-SA" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;">-<o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl"><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;"><span style=""> </span><span style=""> </span>یعنی ایک اعرابی نے آنحضرت <span style=""> </span>صلی اللہ علیہ والہ وصحبہ وسلم <span style=""> </span>سے عرض کیا کہ میری عورت نے سیاہ رنگ کا لڑکا جنا ہے، اس لئے میں نے اس کا انکار کردیا، حضرت <span style=""> </span>نے فرمایا: کیا تمہارے یہاں اونٹ ہیں؟ کہا: ہیں، فرمایا: ان کے رنگ کیسے ہیں؟ کہا: سرخ ، فرمایا کیا ان میں کوئی خاکی بھی ہے؟ کہا: ہے، فرمایا: سرخ رنگ والوں میں خاکی کہاں سے آگیا۔ کہا: شاید اصل میں کوئی اس رنگ والا بھی ہوگا، فرمایا: تمہارے لڑکے میں بھی یہی بات ہوگی ،غرضکہ یہ قیاس پیش کرکے نفی نسب کی رخصت نہ دی، دیکھئے یہاں بھی وہی قیاس ہے کہ اونٹ کے رنگ پر آدمی کے رنگ کو قیاس فرمایا اور یہ روایت بھی اس کی مؤید ہے :<o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl"><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;"><span style=""> </span></span><b><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Traditional Arabic"; color: maroon;">عن أنس قال : سئل رسول الله صلى الله عليه وسلم : أيقبل الصائم ؟ فقال : وما بأس ذلك ؟ ريحانة يشمها</span></b><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;"> -<o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl"><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;"><span style=""> </span><span style=""> </span>یعنی کسی نے حضور <span style=""> </span>صلی اللہ علیہ والہ وصحبہ وسلم سے پوچھا کہ اگر روزہ دار بوسہ لے تو اس کا کیا حکم ہے؟ فرمایا کہ کچھ مضائقہ نہیں ،وہ ایسا ہے جیسے ریحان کو سونگھنا۔</span><span lang="ER" style="font-size: 22pt; color: maroon;">(کنز العمال، كتاب الصوم ،باب "موجب الإفطار وما يفسد وما لا يفسد" حدیث نمبر: 24340)</span><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;"><o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl"><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;"><span style=""> </span>اور کشف بزدوی میں یہ روایت نقل کیا ہے:<o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl"><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;"><o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl"><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;"><span style=""> </span></span><span lang="ER" style="font-size: 22pt; color: maroon;"><span style=""> </span>قولہ علیہ السلام لأم سلمۃ رضی اللہ عنہا وقد سئلت عن قبلۃ الصائم قال ہلا اخبرتیہ انی اقبل وأنا صائم۔<o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl"><span lang="ER" style="font-size: 22pt; color: maroon;"><o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl"><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;"><span style=""> </span><span style=""> </span>یعنی ام سلمہ رضي اللہ تعالی عنہا <span style=""> </span>سے کسی نے پوچھا کہ صائم کے بوسہ لینے کا حکم کیا ہے انہوں نے حضرت سے ذکر کیا، ارشاد ہوا کہ تم نے سائل سے کیوں نہیں کہہ دیا کہ میں روزہ کی حالت میں بوسہ لیا کرتا ہوں مقصود اس سے قیاس کی تعلیم تھی کہ حضرت کے فعل پر اوروں کے فعل کو قیاس کرکے کیوں نہیں جواب دیا۔ اور اس کی تائید ان حدیثوں سے بھی ہوتی ہے جن میں احکام کے ساتھ علتیں بھی بیان کی گئیں۔ مثلاً فرمایا کہ بلی کا جھوٹا نجس نہیں اس لئے کہ وہ گھر میں پھرتی رہتی ہے-<o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl"><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;"><span style=""> </span>مقصود یہ کہ ان سے پانی کا بچانا مشکل ہے،اس علت کے بیان فرمانے سے مقصود حضرت کا ظاہر ہے کہ جن جانوروں میں یہ علت پائی جائے ان کا جھوٹا نجس نہ ہوگا۔ ورنہ اس علت کا بیان کرنا بے فائدہ ہوتا، انہی اُمور پر غور کرکے صحابہ رضی اللہ عنہم نے قیاس کا طریقہ سیکھ لیا اور ان میں جو اہل رائے تھے وہ برابر قیاس سے استنباط مسائل کیا کرتے تھے اگر اس کی کل نظائر لکھی جائیں تو کتاب ضخیم ہوجائے گی۔ اس لئے چند نظائر بطور مشتے نمونہ ازخروارے یہاں لکھی جاتی ہیں۔ <o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl"><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;"><o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl"><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;"><span style=""> </span></span><b><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Traditional Arabic"; color: maroon;">عَنْ عُرْوَةَ أَنَّ عَائِشَةَ أَخْبَرَتْهُ أَنَّهُ جَاءَ أَفْلَحُ أَخُو أَبِى الْقُعَيْسِ يَسْتَأْذِنُ عَلَيْهَا بَعْدَ مَا نَزَلَ الْحِجَابُ<span style=""> </span>وَكَانَ أَبُو الْقُعَيْسِ أَبَا عَائِشَةَ مِنَ الرَّضَاعَةِ قَالَتْ عَائِشَةُ فَقُلْتُ وَاللَّهِ لاَ آذَنُ لأَفْلَحَ حَتَّى أَسْتَأْذِنَ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم- فَإِنَّ أَبَا الْقُعَيْسِ لَيْسَ هُوَ أَرْضَعَنِى وَلَكِنْ أَرْضَعَتْنِى امْرَأَتُهُ قَالَتْ عَائِشَةُ<span style=""> </span>فَلَمَّا دَخَلَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّ أَفْلَحَ أَخَا أَبِى الْقُعَيْسِ جَاءَنِى يَسْتَأْذِنُ عَلَىَّ فَكَرِهْتُ أَنْ آذَنَ لَهُ حَتَّى أَسْتَأْذِنَكَ <span style=""> </span>قَالَتْ <span style=""> </span>فَقَالَ النَّبِىُّ صلى الله عليه وسلم ائْذَنِى لَهُ . قَالَ عُرْوَةُ فَبِذَلِكَ كَانَتْ عَائِشَةُ تَقُولُ حَرِّمُوا مِنَ الرَّضَاعَةِ مَا تُحَرِّمُونَ مِنَ النَّسَبِ .</span></b><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;"> </span><span lang="ER" style="font-size: 22pt; color: maroon;">(صحیح مسلم،کتاب الرضاع ، باب تحريم الرضاعة من ماء الفحل. حدیث نمبر:3646 )<o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl"><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;"><o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl"><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;"><span style=""> </span><span style=""> </span>حاصل اس کا یہ ہے کہ آنحضرت <span style=""> </span>صلی اللہ علیہ والہ وصحبہ وسلم <span style=""> </span>نے حضرت عائشہ رضي اللہ تعالی عنہا <span style=""> </span>کو صرف رضاعی چچا کے روبرو ہونے کی اجازت دی تھی اس پرانھوں نے قیاس کرکے کہا کہ جو نسبی ناتے حرام ہیں، وہ ناتے رضاعی بھی حرام ہیں۔<o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl"><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;"><o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl"><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;">قیاس اور صحابہ کرام:<o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl"><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;"><o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl" style=""><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;"><span style=""> </span></span><b><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Traditional Arabic"; color: maroon;">عَنْ أَبِى هُرَيْرَةَ قَالَ لَمَّا تُوُفِّىَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- وَاسْتُخْلِفَ أَبُو بَكْرٍ بَعْدَهُ وَكَفَرَ مَنْ كَفَرَ مِنَ الْعَرَبِ قَالَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ لأَبِى بَكْرٍ كَيْفَ تُقَاتِلُ النَّاسَ وَقَدْ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- « أُمِرْتُ أَنْ أُقَاتِلَ النَّاسَ حَتَّى يَقُولُوا لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ فَمَنْ قَالَ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ فَقَدْ عَصَمَ مِنِّى مَالَهُ وَنَفْسَهُ إِلاَّ بِحَقِّهِ وَحِسَابُهُ عَلَى اللَّهِ ». فَقَالَ أَبُو بَكْرٍ وَاللَّهِ لأُقَاتِلَنَّ مَنْ فَرَّقَ بَيْنَ الصَّلاَةِ وَالزَّكَاةِ فَإِنَّ الزَّكَاةَ حَقُّ الْمَالِ وَاللَّهِ لَوْ مَنَعُونِى عِقَالاً كَانُوا يُؤَدُّونَهُ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- لَقَاتَلْتُهُمْ عَلَى مَنْعِهِ. فَقَالَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ فَوَاللَّهِ مَا هُوَ إِلاَّ أَنْ رَأَيْتُ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ قَدْ شَرَحَ صَدْرَ أَبِى بَكْرٍ لِلْقِتَالِ فَعَرَفْتُ أَنَّهُ الْحَقُّ.</span></b><b><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Traditional Arabic"; color: maroon;"> </span></b><b><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Traditional Arabic"; color: maroon;">روا</span></b><b><span lang="AR-SA" style="font-size: 22pt; font-family: "Traditional Arabic"; color: maroon;">ه</span></b><b><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Traditional Arabic"; color: maroon;"> البخاری و مسلم</span></b><b><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;">۔</span></b><b><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Traditional Arabic"; color: maroon;"><o:p></o:p></span></b></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl" style=""><b><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Traditional Arabic"; color: maroon;"><o:p></o:p></span></b></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl"><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;"><span style=""> </span><span style=""> </span>ماحصل اس کا یہ ہے کہ رسول اللہ <span style=""> </span>صلی اللہ علیہ والہ وصحبہ وسلم کے وصال مبارک کے بعد ایک انقلاب عظیم برپا ہوا کہ بعضے عرب تو بالکل کافر ہوگئے اور بعضے مرتد تو نہ ہوئے مگر زکوٰۃ دینے سے انکار کرگئے حضرت ابوبکر رضي اللہ تعالی عنہ <span style=""> </span>نے مرتدوں سے جہاد کرکے چاہا کہ ان لوگوں سے بھی جہاد کریں جو زکوٰۃ دینے سے انکار کرتے ہیں۔ حضرت عمر رضي اللہ تعالی عنہ <span style=""> </span>نے کہا: آپ ان لوگوں سے کیونکر جہاد کروگے وہ تو لا الہ الا اللہ کے قائل ہیں۔ اور نبی اکرم صلی اللہ علیہ والہ وصحبہ وسلم نے فرمایا ہے کہ جو شخص لا الہ الا اللہ کا قائل ہوگیا اس نے اپنی جان و مال کو مجھ سے بچالیا اور اندرونی معاملہ اور محاسبہ اس کا خدا کے ساتھ ہے۔ حضرت ابوبکر رضي اللہ تعالی عنہ نے کہا میں ان لوگوں سے ضرور جہاد کروں گا جو نماز اور زکوٰۃ میں فرق کرتے ہیں کیونکہ زکوٰۃ حق مال ہے قسم ہے خدا کی اگر رسی کاایک تکڑا جو حضرت کے زمانہ میں ادا کرتے تھے مجھے نہ دیں تو میں ان سے ضرور جنگ کروں گا ، حضرت عمر رضي اللہ تعالی عنہ <span style=""> </span>یہ سن کر قائل ہوگئے۔ اور کہا کہ ان کو اس باب میں شرح صدر ہوا اور میں سمجھ گیاکہ وہی بات حق ہے جو صدیق اکبر رضی اللہ عنہ نے کہی‘‘۔(صحیح بخاری،کتاب </span><b><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Traditional Arabic"; color: maroon;">الاعتصام بالكتاب ، باب الاقتداء بسنن رسول الله - صلى الله عليه وسلم</span></b><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;"> حدیث نمبر:</span><b><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Traditional Arabic"; color: maroon;"> 7285</span></b><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;">- صحیح مسلم،</span><b><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Traditional Arabic"; color: maroon;">کتاب الإيمان، باب الأمر بقتال الناس حتى يقولوا لا إله إلا الله محمد رسول الله.</span></b><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;"> حدیث نمبر:133)<o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl"><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;"><o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl"><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;"><span style=""> </span>اب دیکھئے حضرت عمر رضي اللہ تعالی عنہ <span style=""> </span>کو وہ حدیث یاد تھی کہ من قال لا الہ الا اللہ عصم منی مالہ و نفسہ اور حضرت صدیق اکبر رضي اللہ تعالی عنہ<span style=""> </span>بھی اس کو جانتے تھے مگر حضرت صدیق اکبر رضي اللہ تعالی عنہ کے اجتہاد نے یہ فتویٰ دیا گو وہ لوگ کلمہ گو ہیں مگر مستوجب قتل ہیں اس لئے کہ وہ نماز اور زکوٰۃ میں فرق کرتے ہیں حالانکہ دونوں خدائے تعالیٰ کے حکم ہیں اور یہ بات مسلم ہے کہ کسی قبیلہ کے لوگ نماز چھوڑ دیں تو ان سے جہاد کیا جاتا ہے پھر کیا وجہ کہ زکوٰۃ نہ دینے والوں سے جہاد نہ کیا جائے۔ <o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl"><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;"><o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl"><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;"><span style=""> </span>غرضکہ حضرت صدیق اکبر رضي اللہ تعالی عنہ نے زکوٰۃ کا قیاس نماز پرکرکے حضرت عمر رضي اللہ تعالی عنہ <span style=""> </span>کو ساکت کردیا اس لئے کہ حضرت عمر رضي اللہ تعالی عنہ <span style=""> </span>جانتے تھے کہ مجتہد کا قیاس شریعت میں قابل وقعت اور واجب التعمیل ہے اس لئے عین مناظرہ میں انھوں نے اس کو مان لیا اور یہ نہ کہہ سکے کہ حضرت میں ایک صحیح نص قطعی پیش کررہا ہوں جس کا علم آپ کو بھی ہے اور اس سے ثابت ہے کہ کوئی کلمہ گو زکوٰۃ نہ دینے کے جرم میں قتل نہ کیا جائے اور آپ ایسے نص کے مقابلہ میں اپنا قیاس پیش کرتے ہو جو <span style=""> </span>"</span><span lang="ER" style="font-size: 22pt; color: maroon;">اول من قاس ابلیس</span><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;"> <span style=""> </span>"سے ناجائز ثابت ہوتا ہے۔ <o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl"><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;"><o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl"><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;"><span style=""> </span>اب اس قیاس کے پرزور اثر اور قوی طاقت کو دیکھئے کہ مسلمانوں کی ایک جماعت کا خون اس نے ہدر کردیا اور کسی صحابی نے چوں و چرا نہ کیا جس سے صحابہ کا اجماع اس بات پر ثابت ہوگیا کہ دین میں قیاس مجتہد بھی گویا ایک مستقل حجت ہے۔<o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl"><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;"><span style=""> </span>اگر قیاس مجتہد صحابہ کی دانست میں قابل اعتبار نہ ہوتا تو اس عروج اسلام کے زمانہ میں جس میں حمیت اسلامی کا جوش ہر ایک مسلمان کے رگ و پے میں بھرا ہوا اور نمایاں تھا، ممکن نہیں کہ حدیث کے مقابلہ میں قیاس کی ترجیح کووہ گوارا کرتے اور نبی اکرم صلی اللہ علیہ والہ وصحبہ وسلم <span style=""> </span>کے ارشاد صریح کے مقابلہ میں حضرت ابوبکر رضي اللہ تعالی عنہ <span style=""> </span>کی قیاسی بات چل جاتی کیونکہ وہ زمانہ وہ تھا کہ خلاف شرع کسی کی کوئی بات نہیں چل سکتی تھی۔ <o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl"><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;"><o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl"><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;"><span style=""> </span>تھذیب التھذیب میں امام بخاری کی تاریخ سے نقل کیا ہے کہ ایک روزحضرت عمر رضي اللہ تعالی عنہ بیٹھے تھے اور آپ کے اطراف مہاجرین و انصار کا مجمع تھا آپ نے ان حضرات سے خطاب کرکے کہا کہ اگر کسی کام میں میں تن آسانی کروں تو آپ لوگ کیا کرو گے بشر ابن سعد نے کہا کہ اگر آپ ایسا کرو گے تو ہم آپ کو ایسے سیدھے کردیں گے جیسے کوئی تیر کو سیدھا کرتا ہے۔ حضرت عمر رضي اللہ نے کہا :"</span><span lang="ER" style="font-size: 22pt; color: maroon;">انتم اذا انتم "<o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl"><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;"><o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl"><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;"><span style=""> </span>یعنی تم اس وقت تم ہوگے یعنی ایسا ہی کرو گے تو صحابہ سمجھے جاؤ گے۔ اس موقع پر اہل سنت و جماعت میں تو کسی کی مجال نہیں کہ حضرت صدیق<span style=""> </span>اکبرؓ کے قیاس کرنے پر اعتراض کرسکے یا صحابہ کے اجماع کو نہ مانے یا اس حدیث کی صحت میں کلام کرے۔ <o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl"><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;"><o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl"><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;">اول من قاس النبی<span style=""> </span><span style=""> </span>صلی اللہ علیہ والہ وصحبہ وسلم :<o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl"><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;"><o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl"><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;"><span style=""> </span>اہل حدیث 'فقہ کی توہین میں"</span><span lang="ER" style="font-size: 22pt; color: maroon;"> اول من قاس ابلیس</span><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;"> " نہایت جرأت سے کہا کرتے تھے، سو بفضلہٖ تعالیٰ یقینی طور پر ثابت ہوگیا کہ مجتہدوں کے قیاس پر اس کا اطلاق غلط محض ہے وہاں یہ کہنا صادق ہے <o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl"><span lang="ER" style="font-size: 22pt; color: maroon;"><span style=""> </span>اول من قاس النبی صلی اللہ علیہ والہ وصحبہ وسلم <span style=""> </span>وتبعہ الصدیق وغیرہ من الصحابۃ رضی اللہ عنہم ۔<o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl"><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;"><o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl"><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;"><span style=""> </span>نیل الاوطار میں قاضی شوکانی رحمۃ اللہ تعالی علیہ نے جو اس مقام میں لکھا ہے ہدیۂ ناظرین کیا جاتا ہے جس کا مطلب اسی کے قریب ہے جو بیان کیا گیا </span><span lang="ER" style="font-size: 22pt; color: maroon;">وہو ھذا: وقد اجتمع فی ہذہ القضیۃ الاحتجاج من عمر رضي اللہ تعالی عنہ <span style=""> </span>بالعموم ومن ابی بکر بالقیاس ودل ذلک علی ان العموم یخص بالقیاس وان جمیع ماتضمنہ الخطاب الوارد فی الحکم الواحد من شرط واستثناء مراعی فیہ و معتبر صحۃ فلما استقر عند عمر صحۃ رأی أبی بکر وبان لہ صوابہ تابعہ علی قتال القوم وہو معنی قولہ فعرفت انہ الحق یشیر الی انشراح<span style=""> </span>صدرہ بالحجۃ التی اتی بہا والبرہان الذی اقامہ نصا ودلالۃ۔ <o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl"><span lang="ER" style="font-size: 22pt; color: maroon;"><o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl"><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;"><span style=""> </span>قاضی شوکانی رحمۃ اللہ تعالی علیہ <span style=""> </span>نے جو لکھا ہے کہ حضرت ابوبکر رضي اللہ تعالی عنہ <span style=""> </span>کی صحت رائے حضرت عمر رضي اللہ تعالی عنہ <span style=""> </span>پر ظاہر ہوگئی اس سے ظاہر ہے کہ باوجود یکہ حضرت عمر رضي اللہ تعالی عنہ <span style=""> </span>کی شان میں " </span><span lang="ER" style="font-size: 22pt; color: maroon;">کان رأیہ موافقا للوحی والکتاب</span><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;"> <span style=""> </span>"وارد ہے مگر حضرت صدیق اکبر رضي اللہ تعالی عنہ <span style=""> </span>کی رائے ان سے بھی بڑھی ہوئی تھی۔ امام صاحب جو اصحاب الرائے کے سرگروہ مانے جاتے ہیں، اس کی وجہ یہی تفاضل رائے ہے یعنی اکابر محدثین نے دیکھا کہ صاحب الرائے تو سبھی ہیں مگر اس قابل کہ اصحاب الرائے کہے جائیں ابوحنیفہ اور انکے اتباع ہیں اس وجہ سے وہ ان کا لقب ہی ٹہرادیا مگر اہل حسد نے بجائے مدح اس میں مذموم معنی پیدا کئے جیسے اہل کتاب آنحضرت <span style=""> </span>صلی اللہ علیہ والہ وصحبہ وسلم کو "</span><span lang="ER" style="font-size: 22pt; color: maroon;">راعنا</span><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;"> " کہہ کر اس سے مذموم معنی مراد لیتے تھے ۔<o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl"><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;"><o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl"><span lang="ER" style="font-size: 22pt; color: maroon;"><span style=""> </span></span><b><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Traditional Arabic"; color: maroon;">عَنْ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ لَمَّا قُبِضَ رَسُولُ اللَّه -صلى الله عليه وسلم- قَالَتِ الأَنْصَارُ مِنَّا أَمِيرٌ وَمِنْكُمْ أَمِيرٌ فَأَتَاهُمْ عُمَرُ فَقَالَ يَا مَعْشَرَ الأَنْصَارِ أَلَسْتُمْ تَعْلَمُونَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- قَدْ أَمَرَ أَبَا بَكْرٍ أَنْ يَؤُمَّ النَّاسَ فَأَيُّكُمْ تَطِيبُ نَفْسُهُ أَنْ يَتَقَدَّمَ أَبَا بَكْرٍ فَقَالَتِ الأَنْصَارُ نَعُوذُ بِاللَّهِ أَنْ نَتَقَدَّمَ أَبَا بَكْرٍ.</span></b><span lang="ER" style="font-size: 22pt; color: maroon;"> <o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl"><span lang="ER" style="font-size: 22pt; color: maroon;"><o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl"><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;"><span style=""> </span>یعنی نبی کریم صلی اللہ علیہ والہ وصحبہ وسلم <span style=""> </span>کے وصال مبارک کے ساتھ ہی انصار نے مہاجرین سے کہا کہ اب ایک امیر ہم سے ہوگا اور ایک تم میں سے یہ سن کر حضرت عمر رضي اللہ تعالی عنہ نے کہا: کیا آپ لوگ نہیں جانتے کہ رسول اللہ صلی اللہ علیہ والہ وصحبہ وسلم <span style=""> </span>نے حضرت ابوبکر رضي اللہ عنہ کو حکم فرمایا کہ لوگوں کی امامت کریں اب کہئے کہ آپ حضرات میں کس کا نفس گوارا کرتا ہے کہ حضرت ابوبکر رضي اللہ تعالی عنہ <span style=""> </span>کے آگے بڑھے انصار نے کہا نعوذباللہ ہم ہرگز ابوبکر رضي اللہ عنہ سے آگے نہیں بڑھ سکتے۔(مسند امام احمد ،</span><b><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Traditional Arabic"; color: maroon;"> مسند عمر بن الخطاب</span></b><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;"> ،حدیث نمبر:135)<o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl"><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;"><span style=""> </span>دیکھئے حضرت عمر رضي اللہ تعالی عنہ <span style=""> </span>نے اس نازک موقع میں قیاس ہی سے کام لیا کہ جس طرح ابوبکر رضي اللہ تعالی عنہ امامت میں مقدم کئے گئے تھے امارت و خلافت میں بھی مقدم کئے جائیں اور انصار اس قیاس کو رد نہ کرسکے اور کسی کو یہ کہنے کی مجال نہ ہوئی کہ حضرت ہمیں ان کی خدمت پیش امامی میں کلام نہیں ہر نماز میں ہم ان کی اقتدا کیا کریں گے،مگر ہمارا کلام امارت و خلافت میں ہے جس سے تمام اہل اسلام کے جان و مال و حقوق اور حکمرانی اور اشاعت اسلام وغیرہ امور متعلق ہیں۔ اب قیاس کی وقعت و برکت کو دیکھئے کہ کیسے عظیم الشان معاملہ کو جس میں لاکھوں جانیں تلف ہوا کرتی ہیں، کس آسانی سے طے کردیا۔ وجہ اس کی کیاتھی انصار رضی اللہ عنہم کا تدین اور احقاقِ حق کی خواہش جب انہوں نے اس قیاس میں غور کیا اور آثار حقانیت ان سے نمایاں ہوئے ازراہ تدین فوراً اس کو قبول کرلیا گو اس میں ان کاسراسر نقصان تھاغور کیجئے کہ اسلام میں پہلا مہتم بالشان واقعہ جو پیش آیا وہ امر خلافت تھا اور وہ بمقابلہ مہاجرین و انصار صرف قیاس سے طے ہوا۔ یہ واقعہ تمام صحابہ کی گواہیاں پیش کررہا ہے کہ کل صحابہ قیاس کوفقط مانتے ہی نہ تھے بلکہ بڑے بڑے مہتم بالشان مسائل کا فیصلہ اسی پر محول کرتے تھے اور اہل رائے کے اتباع اور امتثال کو اپنا فرض سمجھتے تھے۔ اب اس سے بڑھ کر قیاس کے مشروع ہونے پر کونسااجماع ہوسکتا ہے۔<o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl"><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;"><o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl"><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;"><span style=""> </span></span><span lang="ER" style="font-size: 22pt; color: maroon;">عن ابن عباس رضي اللہ تعالی عنہ <span style=""> </span>قال قلت لعثمان ماحملکم علی ان عمدتم الی سورۃالانفال وہی من المثانی والی سورۃ برائۃ وہی من المئین فقرنتم بینہما ولم تکتبوا بینھما سطر بسم اللہ الرحمن الرحیم فوضعتموھا فی السبع الطوال فماحملکم علی ذلک قال کان رسول اللہ صلی اللہ علیہ والہ وصحبہ وسلم <span style=""> </span>ممایاتی علیہ الزمان وھو ینزل علیہ من السور ذوات العدد فکان اذا انزل علیہ الشی ء دعا بعض من یکتب لہ فیقولوا ضعوا ھذہ فی السورۃ التی یذکر فیہا کذا وکذا ، واذا انزلت علیہ الایات قال ضعوا ہذہ الایات فی السورۃ التی یذکر فیہا کذاوکذا اذاانزلت علیہ الایۃ قال ضعواہذہ الایۃ فی السورۃ التی یذکر فیہا کذاوکذا وکانت سورۃ الانفال من اوائل مانزل بالمدینۃ وکانت سورۃ براء ۃ من اواخرما انزل من القرآن قال فکانت قصتہا شبیہا بقصتہا فظننا انھا منھا و قبض رسول اللہ صلی اللہ علیہ والہ وصحبہ وسلم <span style=""> </span>ولم یبین لنا انھا منھا فمن اجل ذلک قرنت بینہما ولم اکتب بینہما سطر بسم اللہ الرحمن الرحیم۔ ووضعتہافی السبع الطوال، رواہ الامام احمد فی المسند۔<o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl"><span lang="ER" style="font-size: 22pt; color: maroon;"><o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl"><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;"><span style=""> </span><span style=""> </span>یعنی ابن عباس رضي اللہ تعالی عنہ <span style=""> </span>نے حضرت عثمان رضي اللہ تعالی عنہ <span style=""> </span>سے پوچھا کہ آپ نے سورہ انفال کو جو چھوٹی سورت ہے سورہ برأت کے ساتھ کیوں ملادیا کہا کہ حضور پر متعدد سورتیں اترتی تھیں اور جب آیتیں اترتیں تو فرماتے کہ جس سورۃ میں فلاں قسم کا ذکر ہے اس میں ان آیات کو لکھ دو اور سورۃ انفال مدینہ میں اوائل میں اترا تھا اور سورہ توبہ قرآن کے آخر میں اترا اور حضرت انے ان کے بارے میںکچھ نہیں فرمایا اور مضمون دونوں کے باہم مشابہ تھے۔ اس لئے اسی قیاس پر ہم نے دونوں کو ملادیا جو حضور صلی اللہ علیہ والہ وصحبہ وسلم بلحاظ مضمون آیتوں کو سورتوں میں داخل فرماتے تھے اور دونوں کے درمیان بسم اللہ نہیں لکھی۔ دیکھئے حضرت عثمانؓ نے ترتیب قرآن میں بھی قیاس کو دخل دیا۔<o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl"><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;"><o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl"><span lang="ER" style="font-size: 22pt; color: maroon;"><span style=""> </span>عن علی رضي اللہ تعالی عنہ <span style=""> </span>قال لما توفی ابوطالب اتیت النبی صلی اللہ علیہ والہ وصحبہ وسلم<span style=""> </span><span style=""> </span>فقلت ان عمک الشیخ قدمات قال اذہب فوارہ ثم لاتحدث شیئا حتی تأتینی قال فواریتہ</span><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;">ٗ</span><span lang="ER" style="font-size: 22pt; color: maroon;"> ثم اتیتہ قال اذھب فاغتسل ثم لاتحدث شئیا حتی تأتینی قال فاغتسلت ثم اتیتہ قال فدعالی بدعوات مایسرنی ان لی بھا حمر النعم وسودھا قال وکان علی رضي اللہ تعالی عنہ </span><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;"><span style=""> </span></span><span lang="ER" style="font-size: 22pt; color: maroon;"><span style=""> </span>اذا غسل المیت اغتسل ۔ رواہ الامام احمد فی المسند ۔<o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl"><span lang="ER" style="font-size: 22pt; color: maroon;"><o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl"><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;"><span style=""> </span>یعنی علی کرم اللہ وجہہ فرماتے ہیں کہ جب میرے والد ابوطالب کی وفات ہوئی تو میں نے نبی کریم صلی اللہ علیہ والہ وصحبہ وسلم <span style=""> </span>کی خدمت میں حاضر ہوکر عرض کیا کہ آپ کے بوڑھے چچا مرگئے۔ فرمایا جاؤ ان کو خاک میں چھپادے کر بغیر اس کے کہ کوئی دوسرا کام کرو میرے پاس چلے آؤ چنانچہ میں نے ایسا ہی کیا پھر فرمایا کہ جاؤ اور غسل کرکے فوراً میرے پاس چلے آؤ اور کوئی دوسرا کام نہ کرو۔ جب میں غسل کرکے حاضر ہوا تو حضرت نے میرے لئے ایسی دعائیں کیں کہ اگر سرخ و سیاہ اونٹ ان کے معاوضہ میں مجھے مل جاتے تو ویسی خوشی مجھے نہ ہوتی۔ <o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl"><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;"><o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl"><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;"><span style=""> </span>راوی کہتے ہیں کہ علی کرم اللہ وجہہ کی عادت تھی کہ جب کسی میت کو غسل دیتے تو آپ بھی اس کے بعد غسل کرلیتے۔ <o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl"><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;">دیکھئے آنحضرت صلی اللہ علیہ والہ وصحبہ وسلم نے نہ علی کرم اللہ وجہہ سے فرمایا تھا نہ اور کسی سے کہ غسل میت بھی موجب غسل ہے مگر علی کرم اللہ وجہہ نے اس حکم خاص پر قیاس کرکے ہر میت کے غسل کے بعد غسل کرنے کا التزام کرلیا تھا۔<o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" dir="rtl"><span lang="ER" style="font-size: 22pt; font-family: "Alvi Nastaleeq v1.0.0"; color: maroon;">اقتباس از :حضرت شیخ الاسلام عارف باللہ امام محمد انوار اللہ فاروقی بانی جامعہ نظامیہ علیہ الرحمۃ والرضوان-<o:p></o:p><br /> www.ziaislamic.com<br /> </span></p> </meta> </meta> </meta> </meta>