Øضرت شیخ الاسلام بانی Ø¬Ø§Ù…Ø¹Û Ù†Ø¸Ø§Ù…ÛŒÛ Ú©ÛŒ شخصیت اورتقدیس
ناموس رسالت
الØمد Ù„Ù„Û Ø±Ø¨ العالمین،والصلوٰۃ والسلام علی سید الانبیاء
والمرسلین،وعلی Ø¢Ù„Û Ø§Ù„Ø·ÛŒØ¨ÛŒÛŒÙ† الطاھرین ØŒ واصØØ§Ø¨Û Ø§Ù„Ø§Ú©Ø±Ù…ÛŒÙ† اجمعین،وعلی من اØبھم
وتبعھم باØسان الی یوم الدین.اما بعد!
Ø§Ù„Ù„Û Ø³Ø¨ØØ§Ù†Û ÙˆØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ù†Û’ اپنے Øبیب کریم صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ
ÙˆØ§Ù„Û ÙˆØ³Ù„Ù… Ú©Ùˆ تمام نبیوں کا سرداربناکر اس
چار دانگ عالم میں Ø¬Ù„ÙˆÛ Ú¯Ø± Ùرمایا ،آپ ÛÛŒ
Ú©ÛŒ مبارک Ûستی Ú©Ùˆ ختم نبوت کاتاج Ù¾Ûنایا ،اب کوئی نبی ورسول آنے والے Ù†Ûیں ØŒ آپ ÛÛŒ Ú©ÛŒ رسالت ونبوت قائم رÛÛ’ گی، اللÛ
تعالیٰ دین اسلام Ú©ÛŒ تبلیغ وتجدید Ú©Û’ لئے ،اØکام دین Ú©Ùˆ پھیلانے اور سنتوں Ú©Ùˆ Ø²Ù†Ø¯Û Ú©Ø±Ù†Û’ Ú©Û’ لئے Øضوراکرم صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ
ÙˆØ§Ù„Û ÙˆØ³Ù„Ù… Ú©ÛŒ امت میں ایسے علماء ربانےین
وداعیان اسلام ،مجددین٠عصروÙÙ‚Ûاء اعلام پیدا Ùرماتا رÛا جنÛÙˆÚº Ù†Û’ اسلامی تعلیمات عام کیں ØŒ اس Ù†Û’ ایسے Ù†Ùوس Ù‚Ø¯Ø³ÛŒÛ Ú©Ùˆ توÙیق خیر بخشی جو
تبلیغ اسلام اور اشاعت٠دین Ú©ÛŒ Ø±Ø§Û Ù…ÛŒÚº Ù†Û
Ø¨Ø§Ø¯Ø´Ø§Û Ø³Û’ ڈرتے Ûیں Ù†Û Ù„Ø´Ú©Ø± ÙˆØ³Ù¾Ø§Û Ø³Û’
،کوئی مادی طاقت ان Ú©Û’ عزم مصمم Ú©Ùˆ Ù†Ûیں بدل سکتی ،انÛیں Ø§Ù„Ù„Û Ú©Û’ سوا کسی کاخو٠نÛیں رÛتا۔
ایسے ÛÛŒ پاکباز بندوں سے متعلق رب العالمین اپنے کلام مجید میں ارشاد ÙرماتاÛÛ’:
الَّذÙیْنَ ÛŒÙبَلّÙغÙوْنَ
رÙسَالَات٠اللّٰÛ٠وَیَخْشَوْنَÛ٠وَلَا یَخْشَوْنَ أَØَدًا Ø¥Ùلَّا اللّٰÛÙŽ
ÙˆÙŽÚ©ÙŽÙÙ°ÛŒ بÙاللّٰÛÙ ØَسÙیْبًا،مَا کَانَ Ù…ÙØَمَّدٌ أَبَا أَØَد٠مÙنْ رÙجَالÙÚ©Ùمْ
ÙˆÙŽÙ„ÙŽÚ©Ùنْ رَسÙوْلَ اللّٰÛ٠وَخَاتَمَ النَّبÙیّÙیْنَ وَکَانَ اللّٰÛ٠بÙÚ©Ùلّ٠شَیْئÙ
عَلÙیمًا۔
ÛŒÛ
ÙˆÛ Ù„ÙˆÚ¯ Ûیں جو Ø§Ù„Ù„Û Ú©Û’ پیغامات Ù¾Ûنچا تے Ûیں اور اس سے ڈرتے Ûیں اور Ø§Ù„Ù„Û Ú©Û’ سوا کسی سے Ù†Ûیں ڈرتے اور Ø§Ù„Ù„Û Øساب لینے والا کاÙÛŒ ÛÛ’ Û” Øضرت
Ù…Øمد (صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ§Ù„Û ÙˆØ³Ù„Ù… ) تمÛارے مَردوں میں سے
کسی Ú©Û’ والد Ù†Ûیں ØŒ Ø¨Ù„Ú©Û ÙˆÛ Ø§Ù„Ù„Û Ú©Û’ رسول
اور خاتم النبےین Ûیں ØŒ اور Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ûر چیز Ú©Ùˆ خوب جاننے والا ÛÛ’ Û”
(سورۃ
الاØزاب:40/39)
ان دوآیات شریÙÛ Ù…ÛŒÚº Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ù†Û’ Øضور اکرم صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ§Ù„Û
وسلم Ú©ÛŒ عظمت ورÙعت بیان Ùرمائی Ú©Û Ø¢Ù¾ خاتم الانبیاء والمرسلین Ûیں اور اپنے Ù…Øبوب
بندوں کا بھی ذکر Ùرمایا ØŒ ان Ú©Û’ جذبۂ
ایمانی اور دینی Øمیت Ú©Ùˆ آشکار Ùرمایا اور ان Ú©ÛŒ تبلیغی Ùکر Ú©Ùˆ اجاگر Ùرمایا Ú©Û ÙˆÛ
Ø§Ù„Ù„Û Ø³Ø¨ØØ§Ù†Û ÙˆØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ú©Û’ پیغام Ú©Ùˆ بندوں تک
بخوبی Ù¾Ûنچایا کرتے Ûیں ،پیغام الÛÛŒ عام
کرنے سے متعلق کوئی چیز ان Ú©Û’ لئے رکاوٹ Ù†Ûیں بنتی Û”
شیخ
الاسلام ایک ÛÙ…Û Ú¯ÛŒØ± شخصیت
اÙÙ†
مبارک Ûستیوں میں امام اÛÙ„ سنت ،مجدد٠دین وملت ØŒ Øضرت شیخ
الاسلام Ø¹Ø§Ø±Ù Ø¨Ø§Ù„Ù„Û Ø§Ù…Ø§Ù… ابوالبرکات ØاÙظ Ù…Øمد انوار Ø§Ù„Ù„Û Ùاروقی بانی جامعÛ
Ù†Ø¸Ø§Ù…ÛŒÛ Ø¹Ù„ÛŒÛ Ø§Ù„Ø±ØÙ…Ûƒ والرضوان Ú©ÛŒ ایک عظیم شخصیت ÛÛ’Û”
Øضرت شیخ الاسلام Ø¹Ù„ÛŒÛ Ø§Ù„Ø±ØÙ…Ûƒ والرضوان Ú©Ùˆ
علم Ùˆ Ùضل ،تقوی وورع Ú©ÛŒ ساری Ùضیلتیں Øاصل تھیں ،آپ خدا داد Ø°Ûانت وعلمی لیاقت Ú©Û’ مالک اورÙراست
ایمانی وبصیرت روØانی سے سرÙراز تھے، Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒ Ù†Û’ آپ Ú©Ùˆ ظاÛر وباطن کا بØر ذخار
اور بے شمار کمالات کا جامع بنایا، آپ علوم شریعت Ú©Û’ امام وپیشوا اور معارÙ٠طریقت
Ú©Û’ رÛنما ومقتدا Ûیں ØŒ ایک عظیم داعیٔ ØÙ‚ Ûونے Ú©Û’ ساتھ ساتھ علم کلام Ú©Û’ ماÛر
واصولی،تÙسیر ‘Øدیث اور ÙÙ‚Û Ù…ÛŒÚº ممتاز
ونمایاں مقام رکھتے تھے۔ Øضرت شیخ الاسلام
Ø¹Ù„ÛŒÛ Ø§Ù„Ø±ØÙ…Ûƒ والرضوان Ù†Û’ اپنی مبارک زندگی دین اسلام Ú©Û’ لئے وق٠کردی اور تمام
علوم وکمالات سے قوم وملت Ú©ÛŒ ØµÙ„Ø§Ø ÙˆÙÙ„Ø§Ø ØŒ رشد ÙˆÛدایت کا اÛÙ… ترین ÙØ±ÛŒØ¶Û Ø§Ù†Ø¬Ø§Ù…
دیا۔
درØقیقت آپ آسمان علم وعرÙاں پر ایک Ø¢Ùتاب بن کر Ú†Ù…Ú©Û’ ؛جس Ú©ÛŒ تابندگی سے سارا
Ûندوستان بالخصوص دکن کا Ø¹Ù„Ø§Ù‚Û Ù…Ù†ÙˆØ± Ûوگیااور آپ Ú©ÛŒ تابشیں Ûندوستان Ú©Û’ شرق وغرق Ú©Ùˆ درخشاں کرتے Ûوئے عالم میں ÛرسÙÙˆ پھیل گئیں ØŒ آپ Ú©ÛŒ صØبت باÙیض اور تربیت سے کئی اÙراد‘
علماء وصوÙÛŒÛ Ø§ÙˆØ± Ù…Øدثین ÙˆÙÙ‚Ûاء بنے، شاÛان وقت Ù†Û’ آپ Ú©Û’ سامنے زانوے ادب Ø·Û’ کیا۔
Øضرت شیخ الاسلام Ø¹Ù„ÛŒÛ Ø§Ù„Ø±ØÙ…Ûƒ Ù†Û’ علم دین Ú©ÛŒ
اشاعت Ú©Û’ لئے ایک عظیم دینی Ø§Ø¯Ø§Ø±Û Ø¬Ø§Ù…Ø¹Û Ù†Ø¸Ø§Ù…ÛŒÛ Ø§ÙˆØ± غیرمعمولی نوعیت کا تØقیقی
Ø§Ø¯Ø§Ø±Û Ø¯Ø§Ø¦Ø±Ûƒ Ø§Ù„Ù…Ø¹Ø§Ø±Ù Ø§Ù„Ø¹Ø«Ù…Ø§Ù†ÛŒÛ Ù‚Ø§Ø¦Ù… Ùرمایا ،اور متعدد سرگرم انجمنوں اور کمیٹیوں Ú©Ùˆ تشکیل دیا،آپ سلطنت آصÙÛŒÛ Ù…ÛŒÚº ناظم امورمذÛبی Ùˆ صدر الصدور صوبجات دکن Ú©Û’ عÛدÛ
پر Ùائز رÛÛ’ اور Ù…Ø¹Ø§Ø´Ø±Û Ú©Ùˆ ØµØ§Ù„Ø ÙˆÙ¾Ø§Ú©ÛŒØ²Û Ø¨Ù†Ø§Ù†Û’ میں ا پنی بے پایاں کوششیں صر٠کیں ،اس Ø³Ù„Ø³Ù„Û Ù…ÛŒÚº آپ Ù†Û’ کوئی Ø¯Ù‚ÛŒÙ‚Û Ùروگزاشت Ù†Û Ú©ÛŒØ§Ø§ÙˆØ± ایک عظیم
مدبر ‘ Ù…ØµÙ„Ø Ø§Ù…Øª اورمجدد٠دین Ú©ÛŒ Øیثیت سے ملک وملت Ú©ÛŒ ÛرجÛت ÙˆÛØ±Ø²Ø§ÙˆÛŒÛ Ø³Û’ اصلاØ
Ùرمائی۔
الغرض Øضرت شیخ الاسلام Ø¹Ù„ÛŒÛ Ø§Ù„Ø±ØÙ…Ûƒ ایسے
Ù…ØµÙ„Ø Ù‚ÙˆÙ… Ùˆ ملت Ûیں ‘جن Ú©ÛŒ علمی وادبی ØŒ تØقیقی وتصنیÙÛŒ ،قومی وملی ØŒ سماجی وسیاسی
اور تربیتی واصلاØÛŒ خدمات اور تجدیدی کارناموں Ú©Ùˆ کبھی Ùراموش Ù†Ûیں کیا جاسکتا،آپ Ú©ÛŒ گراں Ù…Ø§ÛŒÛ Ø®Ø¯Ù…Ø§Øª Ûرشخص پر روزروشن Ú©ÛŒ Ø·Ø±Ø Ø¹ÛŒØ§Úº Ûیں ،بطور خاص دکن کا Ø°Ø±Û Ø°Ø±Û Ø¢Ù¾ Ú©ÛŒ ان گراں بÛا تجدیدی خدمات پر شاÛد عدل بھی ÛÛ’ اور مرÛون
منت بھی ۔
ولادت
سے Ù¾ÛÙ„Û’ پیشنگوئی
کائنات رنگ وبو میں دیکھا جاتاÛÛ’ Ú©Û Ø¢Ùتاب Ú©ÛŒ آمد سے Ù¾ÛÙ„Û’ کلیاں چٹکتی Ûیں ØŒ Ø´Ú¯ÙˆÙÛ’ پھوٹتے Ûیں ØŒ چڑیاں Ú†ÛÚ†Ûاتی Ûیں ØŒ آبشارے Ù†ØºÙ…Û Ø³Ø±Ø§Ø¦ÛŒ کرتے Ûیں ÛŒÛ Ø³Ø§Ø±Ø§ ماØول Ø¢Ùتاب Ú©Û’ آمد Ú©ÛŒ خبر دے رÛاÛÛ’ ØŒ
Øضرت شیخ الاسلام Ø¹Ù„ÛŒÛ Ø§Ù„Ø±ØÙ…Ûƒ والرضوان Ú©ÛŒ ولادت سے Ù¾ÛÙ„Û’ ایسا ÛÛŒ Ûوا، آپ Ú©ÛŒ والدۂ
Ù…Ø§Ø¬Ø¯Û Ù†Ûایت پرÛیزگار ‘عÙت Ø´Ø¹Ø§Ø±ÙˆÙ¾Ø§Ú©ÛŒØ²Û Ú©Ø±Ø¯Ø§Ø± خاتون تھیں ØŒ Øضرت شیخ الاسلام Ú©ÛŒ ولادت سے قبل کا ایک
ÙˆØ§Ù‚Ø¹Û Ø¨ÛŒØ§Ù† Ùرماتی Ûیں :
’’شادی Ú©Û’ بعد ایک Ø¹Ø±ØµÛ ØªÚ© مجھے کوئی اولاد
Ù†Ûیں Ûوئی تو میں Ù†Û’ Øضرت یتیم Ø´Ø§Û Ú©ÛŒ خدمت میں بطور تØÙÛ Ú©Ú†Ú¾ Ù…ÛŒÙˆÛ Ø±ÙˆØ§Ù†Û Ú©ÛŒØ§ اور دریاÙت
Ú©Ø±ÙˆØ§ÛŒØ§Ú©Û Ø¢ÛŒØ§ مجھے کوئی اولاد ÛÙˆ Ú¯ÛŒ یانÛیں ØŸ Øضرت یتیم Ø´Ø§Û Ù…Ø¬Ø°ÙˆØ¨ رØÙ…Ûƒ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ù†Û’ آپ کا
تØÙÛ Ù‚Ø¨ÙˆÙ„ کرتے Ûوئے اپنے مخصوص انداز میں ÙØ±Ù…Ø§ÛŒØ§Ú©Û Ø¬Ø§Ø¤ اور Ú©Ûدو Ú©Û Ù„Ú‘Ú©Ø§ Ûوگا اور ÙˆÛ ØاÙظ
قرآن اور Ù…ØاÙظ علوم Ùرقان Ûوگا۔ اس Ú©Û’ بعد آثار٠Øمل دکھائی دئیے تو میں Ù†Û’ خواب میں آنØضرت صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ³Ù„Ù… Ú©Ùˆ قرآن Øکیم Ú©ÛŒ
تلاوت Ùرماتے Ûوئے دیکھا۔(ملخص از : مطلع الانوار ØŒ ص12)
اس خواب Ú©ÛŒ تعبیراس سے بÛتر کیا ÛÙˆ سکتی ÛÛ’
Ú©Û Øضور صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ³Ù„Ù… خوشخبری سے سرÙراز ÙرمارÛÛ’ Ûیں Ú©Û Ø¢Ù†Û’ والا Ùرزند کوئی معمولی Ù†Ûیں Ûوگا Ø¨Ù„Ú©Û Ø§Ø³ Ùرزند جلیل سے علوم قرآنی Ú©ÛŒ اشاعت
اور دین Øنی٠کی ØÙاظت کا بڑا کام لیاجائے گا ونیز اس سے Øضرت شیخ الاسلام Ú©Û’
Ù…Ø±ØªØ¨Û ÙˆÙ…Ù‚Ø§Ù… کا Ø§Ù†Ø¯Ø§Ø²Û Ú©ÛŒØ§ جاسکتا ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ø³ خواب Ú©ÛŒ تعبیر اس Ø·Ø±Ø Ø¸Ûور پذیر Ûوئی
Ú©Û Ø¢Ù¾ بتاریخ 4! ربیع الثانی 1264Ú¾ Ûند وستان Ú©Û’ ایک Ø¹Ù„Ø§Ù‚Û Ù‚Ù†Ø¯Ú¾Ø§Ø± شری٠ضلع
ناندیڑریاست Ù…Ûاراشٹرامیں ایک Ø§Ù„Ù„Û Ú©Û’ ولی Ú©ÛŒ دعابن کر Ø¬Ù„ÙˆÛ Ú¯Ø± Ûوئے ‘‘۔
Øضرت شیخ الاسلام Ø¹Ù„ÛŒÛ Ø§Ù„Ø±ØÙ…Ûƒ Ù†Û’ کتاب وسنت
Ú©Û’ دلائل سے معمور اپنی تالیÙات اور عشق ومØبت سے بھرپور تØریرات Ú©Û’ ذریعے امت
Ù…Ø³Ù„Ù…Û Ú©Ùˆ مسلک اÛÙ„ سنت پر ثبات واستقامت کا درس دیا، Ú¯Ù…Ø±Ø§Û Ùرقوں Ú©ÛŒ Ø±ÛŒØ´Û Ø¯ÙˆØ§Ù†ÛŒÙˆÚº سے عوام Ú©Ùˆ Ø¢Ú¯Ø§Û Ú©ÛŒØ§ اور ان Ú©Û’ اعتراضات کا
ÛØ±Ø¢Ø¦ÛŒÙ†Û Ø¯Ù†Ø¯Ø§Úº Ø´Ú©Ù† جواب دیا، بنابریں دنیائے علم ÙˆÙÙ† میں آپ Ú©ÛŒ تصانی٠کو غیر معمولی قدر ومنزلت Ú©ÛŒ نگاÛ
سے دیکھا جاتا ÛÛ’Û”
Øضور
Ú©ÛŒ نسبت ذو معنی Ù„Ùظ کا استعمال نیک نیتی سے بھی درست Ù†Ûیں
آیت کریمÛ:یَا أَیّÙÛَا الَّذÙینَ Ø¢ÙŽÙ…ÙŽÙ†Ùوا لَا تَقÙولÙوا
رَاعÙنَا ÙˆÙŽÙ‚ÙولÙوا انْظÙرْنَا۔
ترجمÛ:اے
ÙˆÛ Ù„ÙˆÚ¯Ùˆ جو ایمان لائے مت Ú©ÛÙˆ ’’راعنا‘‘ اور Ú©ÛÙˆ ’’انظرنا‘‘کی تÙسیر Ú©Û’ ضمن میں اسکے نکات پر بØØ« کرتے Ûوئے Øضرت شیخ الاسلام
رØÙ…Ûƒ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ø±Ù‚Ù…Ø·Ø±Ø§Ø²Ûیں :
’’ Øاصل ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û Ûر
چند صØØ§Ø¨Û Ø§Ø³ Ù„Ùظ Ú©Ùˆ نیک نیتی سے تعظیم Ú©Û’ Ù…ØÙ„ میں استعمال کیا کرتے تھے مگر Ú†ÙˆÙ†Ú©Û Ø¯ÙˆØ³Ø±ÛŒ زبان میں گالی تھی ØÙ‚ تعالیٰ Ù†Û’ اس Ú©Û’ استعمال سے منع
Ùرمادیا Û”
اب
ÛŒÛاں Ûر شخص سمجھ سکتا ÛÛ’ Ú©Û Ø¬Ø³ Ù„Ùظ میں کنایۃًبھی توÛین مراد Ù†Û ØªÚ¾ÛŒ Ø¨Ù„Ú©Û ØµØ±Ù Ø¯ÙˆØ³Ø±ÛŒ
زبان Ú©Û’ Ù„Øاظ سے استعمال اس کا ناجائز Ù¹Ú¾Ûرا تو ÙˆÛ Ø§Ù„Ùاظ Ù†Ø§Ø´Ø§Ø¦Ø³ØªÛ Ø¬Ø³ میں صراØÛƒÙ‹ کسر شان ÛÙˆ کیونکر جائز Ûونگے ØŸ
اگر کوئی Ú©ÛÛ’ Ú©Û Ù…Ù‚ØµÙˆØ¯ ممانعت سے ÛŒÛ ØªÚ¾Ø§ Ú©Û
ÛŒÛود اس Ù„Ùظ Ú©Ùˆ استعمال Ù†Û Ú©Ø±ÛŒÚº ‘تو ÛÙ…
Ú©Ûیں Ú¯Û’ Ú©Û ÛŒÛ Ø¨Ú¾ÛŒ Ûوسکتا ÛÛ’ØŒ مگر اسمیں Ø´Ú© Ù†Ûیں Ú©Û Ù†ÛÛŒ (ممانعت) صراØÛƒÙ‹ خاص مومنین Ú©Ùˆ Ûوئی ‘جن Ú©Û’
نزدیک ÛŒÛ Ù„Ùظ Ù…ØÙ„ تعظیم میں مستعمل تھا
،اس میں Ù†Û ÛŒÛود کا ذکر ÛÛ’ Ù†Û Ø§Ù† Ú©Û’ لغت
کا ،اگر صر٠یÛÛŒ مقصود Ûوتا تو مثل اور انکی شرارتوں Ú©Û’ اس کا ذکر بھی ÛŒÛیں Ûوجاتا، صر٠مومنین Ú©Ùˆ مخاطب کرنے سے معلوم Ûوتا
ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ø³ قسم Ú©Û’ الÙاظ نیک نیتی سے بھی استعمال کرنا درست Ù†Ûیں ØŒ پھر سزا اسکی ÛŒÛ
Ù¹Ú¾Ûرائی گئی Ú©Û Ø¬Ùˆ شخص ÛŒÛ Ù„Ùظ Ú©ÛÛ’ Ø®ÙˆØ§Û Ú©Ø§Ùر ÛÙˆ یا مسلمان اسکی گردن مار دی جائے ‘
بالÙرض اگر کوئی مسلمان بھی ÛŒÛ Ù„Ùظ Ú©Ûتا تو اس ÙˆØ¬Û Ø³Û’ Ú©Û ÙˆÛ ØÚ©Ù… عام تھا بیشک مارا
جاتا اور کوئی ÛŒÛ Ù†Û Ù¾ÙˆÚ†Ú¾ØªØ§ Ú©Û ØªÙ… Ù†Û’ اس سے کیا مراد Ù„ÛŒ تھی؟‘‘(انوار اØمد ÛŒ ص222
)
Ù…Ø°Ú©ÙˆØ±Û Ø¢ÛŒØª Ú©Ø±ÛŒÙ…Û Ú©Û’ نکات بیان کرنے Ú©Û’ بعد
رسالت مآب صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ³Ù„Ù… Ú©ÛŒ شان اقدس میں صراØÛƒÙ‹ یا کنایۃً Ú©ÛŒ جارÛÛŒ گستاخیوں اور بے ادبیوں سے متعلق Øضرت شیخ الاسلام رØÙ…Ûƒ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ú©ÛŒ
انتÛائی دردمندانÛ‘ بصیرت اÙروز اورپÙراثر تØریرملاØØ¸Û ÛÙˆ:
’’اب غور کرنا چاÛئے
Ú©Û Ø¬Ùˆ الÙاظ خاص توÛین Ú©Û’ Ù…ØÙ„ میں مستعمل
Ûوتے Ûیں آنØضرت صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ³Ù„Ù… Ú©ÛŒ
نسبت استعمال کرنا Ø®ÙˆØ§Û ØµØ±Ø§ØÛƒÙ‹ ÛÙˆ یا کنایۃً کس Ø¯Ø±Ø¬Û Ù‚Ø¨ÛŒØ Ûوگا۔ اگر صØØ§Ø¨Û Ú©Û’
روبرو جن Ú©Û’ نزدیک راعنا Ú©ÛÙ†Û’ والا مستوجب قتل تھا‘ کوئی اس قسم کیا الÙاظ Ú©Ûتا تو
Ú©Û’ اسکے قتل میں Ú©Ú†Ú¾ تامل Ûوتا یا ÛŒÛ
تاویلات Ø¨Ø§Ø±Ø¯Û Ù…Ùید Ûوسکتیں ØŸ Ûرگز Ù†Ûیں !
مگر
اب کیا Ûوسکتا ÛÛ’ سوائے اس Ú©Û’ Ú©Û Ø§Ø³ Ø²Ù…Ø§Ù†Û Ú©Ùˆ یا د کر Ú©Û’ اپنی بے بسی پر رویا کریں
،اب ÙˆÛ Ù¾Ø±Ø§Ù†Û’ خیالات والے Ù¾Ø®ØªÛ Ú©Ø§Ø±Ú©Ûاں جنکی Øمیت Ù†Û’ اسلام Ú©Û’ جھنڈے مشرق ومغرب میں نصب کردےئے تھے ان خیالات Ú©Û’ جھلملاتے Ûوئے چراغ
Ú©Ùˆ آخری زمانے Ú©ÛŒ Ûوا دیکھ Ù†Û Ø³Ú©ÛŒÛ” غرض میدان خالی پاکر جس کاجی چاÛتا ÛÛ’ کمالÙ
جرأت Ú©Û’ ساتھ Ú©ÛÛ Ø¯ÛŒØªØ§ ÛÛ’Û” پھر اس دلیری Ú©Ùˆ دیکھئے Ú©Û Ø¬Ùˆ گستاخیاں اور بے ادبیاں جو قابل سزا تھیں انÛیں پر ایمان Ú©ÛŒ بناء قائم Ú©ÛŒ جارÛÛŒ ÛÛ’ ØŒ جب ایمان
ÛŒÛ Ûوتو بے ایمانی کا مضمون سمجھنے میں Ø§Ù„Ø¨ØªÛ ØºÙˆØ± Ùˆ تامل درکار Ûے۔‘‘
(انوار اØمد ÛŒ
ص222تا224)۔
عینÙ
عبادت نماز میں ØÚ©Ù…Ùصلوۃ وسلام
نماز Ø¬ÙˆÚ©Û Ø¹ÛŒÙ† عبادت ÛÛ’ ,اس Ú©Û’ ÛØ±Ù‚Ø¹Ø¯Û Ù…ÛŒÚº تشÛدپڑھنا واجب ÛÛ’ ØŒ جس میں اÛÙ„ اسلام نبی اکرم صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ³Ù„Ù… Ú©ÛŒ خدمت
میں سلام پیش کرتے Ûیں ØŒ اس موقع پر Ø´Ø¨Û Ù¾ÛŒØ¯Ø§ کیا جاتا ÛÛ’ Ú©Û Ø¢ÛŒØ§Øضور
اکرم صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ³Ù„Ù… Ú©ÛŒ Ø·Ø±Ù Ù…ØªÙˆØ¬Û Ûوکر سلام کرنا چاÛئیے یا Ù†Ûیں ØŸ کیا نماز میں Ø¨Ø§Ø±Ú¯Ø§Û Ù†Ø¨ÙˆÛŒ Ú©ÛŒ Ø·Ø±Ù ØªÙˆØ¬Û Ú©Ø±Ù†Û’ سے عبادت میں شرک Ûوگا؟
Ú†Ù†Ø§Ù†Ú†Û Øضرت شیخ الاسلام Ù†Û’ صلوۃ وسلام Ú©Û’
جواز اور آداب پر کتاب وسنت Ú©Û’ دلائل سے سیر Øاصل بØØ« Ùرمانے Ú©Û’ بعداس Ø´Ø¨Û Ú©Ùˆ
دورکرتے Ûوئے تØریر Ùرمایا ÛÛ’:
’’Ûر مسلمان Ú©Ùˆ
چاÛئے Ú©Û Ù†Ù…Ø§Ø² میں آنØضرتصلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ
وسلم Ú©ÛŒØ·Ø±Ù Ù…ØªÙˆØ¬Û ÛÙˆ کرسلام عرض کرے اور Ø´Ú© Ù†Û Ú©Ø±Û’ Ú©Û Ø§Ø³ میں ’’شرک ÙÛŒ العبادۃ ‘‘Ûوگا Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û Ø¬Ø¨ شارع Ú©ÛŒ طرÙ
سے اسکا امر Ûوگیا تو اب جتنے خیالات اسکے خلا٠میں ÛÙˆÚº ÙˆÛ
سب بے ÛÙˆØ¯Û Ø§ÙˆØ± Ùاسدسمجھے جائیں Ú¯Û’ اور اس
میں تعلل ایسا Ûوگا جیسے ابلیس Ù†Û’ آدم Ø¹Ù„ÛŒÛ Ø§Ù„Ø³Ù„Ø§Ù… Ú©Û’ Ø³Ø¬Ø¯Û Ù…ÛŒÚº تعلل کیا تھا۔
اب
ÛŒÛ Ø¨Ø§Øª معلوم کرنا چاÛئے Ú©Û Ø¬Ø¨ اس سلام کا ÛŒÛ Ø±ØªØ¨Û ÛÙˆ Ú©Û Ø§ÛŒÚ© ØØµÛ Ø¹Ø¨Ø§Ø¯Øª Ù…ØØ¶Û ÛŒØ¹Ù†ÛŒ
نماز کا اسکے لئے خاص کیا گیا تو دوسرے اوقات میں ÛÙ… لوگوں Ú©Ùˆ کسقدر اÛتمام Ùˆ ادب چاÛئے ØŸÛر چند عوام الناس
اس قسم Ú©Û’ امور سے مرÙوع القلم Ûیں کیونکÛ
انکو تو اسی قدر کاÙÛŒ ÛÛ’ Ú©Û Ø¬ØªÙ†Ø§ شارع Ù†Û’ ضروری بتایا اتنا کردیا مگر اÛÙ„ عقل
وتمیز Ú©Ùˆ چاÛئے Ú©Û Ø§ÛŒØ³Û’ امور میں غور ÙˆÙکر
کریں اور ادب سیکھیں العاقل تکÙÛŒÛ Ø§Ù„Ø§Ø´Ø§Ø±Ûƒ الغرض جب کسی وقت خاص میں سلام عرض کرے تو چاÛئے Ú©Û Ú©Ù…Ø§Ù„ ادب Ú©Û’ ساتھ کھڑا
ÛÙˆ اور دست Ø¨Ø³ØªÛ ÛÙˆ کر السلام علیک یا سیدنا رسول Ø§Ù„Ù„Û ! السلام علیک یا سیدنا سید
الاولین والاخرین ÙˆØºÛŒØ±Û ØµÛŒØºÛ’ جن میں Øضرت
Ú©ÛŒ عظمت معلوم ÛÙˆ عرض کرے۔
اب ÛŒÛاں شاید کوئی شخص ÛŒÛ Ø§Ø¹ØªØ±Ø§Ø¶ کرے Ú©Û Ù‚ÛŒØ§Ù… میں ØªØ´Ø¨Û Ø¨Ø§Ù„Ø¹Ø¨Ø§Ø¯Øª ÛÛ’ اور ÙˆÛ Ø¬Ø§Ø¦Ø² Ù†Ûیں توجواب اسکا ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û Ø¬Ø¨ عین عبادت میں ÛŒÛ Ø³Ù„Ø§Ù… جائز Ûوا تو Ø´Ø¨ÛŒÛ Ø¨Ø§Ù„Ø¹Ø¨Ø§Ø¯Øª میں کیوں Ù†Û
ÛÙˆÛ”
اگر Ú©Ûا جائے Ú©Û )قوموا Ù„Ù„Û Ù‚Ø§Ù†ØªÛŒÙ†(سے معلوم Ûوتا ÛÛ’ Ú©Û Ù‚ÛŒØ§Ù… خاص Ø§Ù„Ù„Û Ú©Û’ واسطے چاÛئے ؟تو
ÛÙ… Ú©Ûیں Ú¯Û’ Ú©Û Ø¨ÛŒØ´Ú© نماز کا قیام خاص اللÛ
تعالیٰ Ú©Û’ واسطے ÛÛ’ اور اگر مطلق قیام Ú©ÛŒ اس میں تخصیص Ûوتی تو Ù„Ùظ ’’للّٰÛ‘‘کی ضرورت Ù†Û ØªÚ¾ÛŒÛ”
Ø®Ù„Ø§ØµÛ ÛŒÛ Ú©Û Ø§Ø³ آیت شریÙÛ Ø³Û’ نماز کا قیام
Ùرض Ûوا Ù†Û ÛŒÛ Ú©Û Ø§Ù†Øصار قیام کا اسمیں ثابت Ûوا، ا گر ÛŒÛÛŒ بات Ûوتی تو کوئی قیام درست
ÛÛŒ Ù†Û Ûوتا،ØØ§Ù„Ø§Ù†Ú©Û Ø¬Ù…Ûور Ù…Øدثین ÙˆÙÙ‚Ûا Ú©Û’ نزدیک Ø¹Ù„Ø§ÙˆÛ Ø§ÙˆØ± مقاموں Ú©Û’ کسی Ú©Û’ اکرام Ú©Û’ واسطے کھڑا رÛنا بھی درست
ÛÛ’Û” (انوار اØمدی ص175‘176)Û”
Øضور
ادورونزدیک Ú©ÛŒ سنتے Ûیں
درود Ùˆ سلام Ú©ÛŒ ایمان اÙروز بØØ« Ú©Û’ ضمن میں Øضرت نبی پاک صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ³Ù„Ù… Ú©ÛŒ سماعت سے
متعلق تØریرÙرماتے Ûیں :
’’جب اتنی Øدیثوں سے ÛŒÛ Ø¨Ø§Øª ثابت ÛÛ’ Ú©Û Ø¨Ø¹Ø¶ Ùرشتوں Ú©Û’ پاس قرب وبعد یکساں ÛÛ’ اور آن واØد میں Ûر شخص Ú©ÛŒ آواز برابر سنتے Ûیں تو اب اÛÙ„ ایمان Ú©Ùˆ آنØضرت صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ³Ù„Ù…
Ú©Û’ اØØ§Ø·Û Ø¹Ù„Ù…ÛŒ میں Ø´Ú© کا کیا موقع Ûوگا
؟اس لئے مبنی Ø´Ú© وانکار کا ÛŒÛÛŒ تھا Ú©Û Ø§Ø³Ù…ÛŒÚº شرک ÙÛŒ الصÙت لازم آتا ÛÛ’ پھر جب آنØضرت صلی
Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ³Ù„Ù… Ú©Û’ خدام میں ÛŒÛ ØµÙت موجود
ÛÛ’ تو چاÛئے Ú©Û Ø®ÙˆØ¯ آنØضرت صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ³Ù„Ù… میں بطریق اولیٰ اور Ø¨ÙˆØ¬Û Ø§ØªÙ… ÛÙˆÛ” Ú†Ù†Ø§Ù†Ú†Û Ø®ÙˆØ¯ آنØضرت
صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ³Ù„Ù… Ù†Û’ اس Ú©ÛŒ ØªØµØ±ÛŒØ Ùرمادی: کما ÙÛŒ الطبرانی: لیس من عبد یصلی علیَّ الا بلغنی
صوتÛØŒ قلنا: یا رسول Ø§Ù„Ù„Û ØµÙ„ÛŒ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ³Ù„Ù… ! Ùˆ بعد ÙˆÙاتک ØŸ قال: Ùˆ بعد ÙˆÙاتی،
ان Ø§Ù„Ù„Û Øرم علی الارض ان تاکل اجساد الانبیاء Û”
Ø°Ú©Ø±Û Ø§Ø¨Ù† Øجر المکی ÙÛŒ
الجواھر المنظم۔
ترجمÛ:
Ùرمایا :جو کوئی مجھ پر درود بھیجتا ÛÛ’ اس Ú©ÛŒ آواز میں سنتا ÛÙˆÚº ØŒ صØØ§Ø¨Û Ù†Û’ عرض کیا: کیا آپ Ú©Û’ ÙˆÙات Ú©Û’
بعد بھی یا رسول Ø§Ù„Ù„Û ØµÙ„ÛŒ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ³Ù„Ù…ØŸ Ùرمایا: Ûاں ! خدائے تعالیٰ Ù†Û’ زمین پر
Øرام کردیا ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ù†Ø¨ÛŒØ§Ø¡ Ú©Û’ اجساد Ú©Ùˆ کھائے۔
رÛÛŒ
ÛŒÛ Ø¨Ø§Øª Ú©Û Ø¬Ø¨ Øضرت صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ³Ù„Ù… خود سنتے Ûیں تو پھر درودو سلام Ù¾Ûنچانے پر جو اتنے عظیم
الشان Ùˆ کثیر التعداد Ùرشتے مقرر Ûیں ØŒ جن کا Øال Ú©Ú†Ú¾ معلوم Ûوا اور Ú©Ú†Ú¾ معلوم
Ûوگا اس سے کیا ÙØ§Ø¦Ø¯Û ØŸ
سو اس کا جواب ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û Ø¢Ø®Ø± ØÙ‚ تعالیٰ Ú©Û’
Øضور میں بھی اعمال Ø¨Ø°Ø±ÛŒØ¹Û Ù…Ù„Ø§Ø¦Ú© پیش Ûوا
کرتے Ûیں اور باوجود اس Ú©Û’ صÙت Ø¹Ù„Ù…ÛŒÛ Ú©Ø§
انکار ممکن Ù†Ûیں ØŒ Øاصل ÛŒÛ Ú©Û Ø´Ø¦Û’ واØد Ú©Û’ Øصول علم Ú©Û’ طریقے اگر متعدد Ùˆ مختل٠ÛÙˆÚº
تو Ú©Ú†Ú¾ قباØت لازم Ù†Ûیں آتی Ø¨Ù„Ú©Û Ø§Ø³ سے کمال قدرت Ùˆ عظمت الٰÛÛŒ معلوم
Ûوتی ÛÛ’Û”
اسی Ø·Ø±Ø Ø¢Ù†Øضرت صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ³Ù„Ù… Ú©Û’ علم
Ú©Û’ بھی دو طریقے Ù¹Ú¾Ûرائے گئے Ûیں : ایک ÛŒÛ Ú©Û ØµÙت Ø¹Ù„Ù…ÛŒÛ Ø¬Ùˆ کمال نشاء انسانی ÛÛ’
عطا Ú©ÛŒ گئی ØªØ§Ú©Û Ø§Ø³ Ú©Û’ Øاصل کرنے میں اÙضل
مخلوقات Ú©ÛŒ اØتیاج ان ملائک Ú©Û’ Ø·Ø±Ù Ù†Û ÛÙˆ جو ÙÛŒ الØقیقت خدام آپ صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ
ÙˆØ¢Ù„Û ÙˆØ³Ù„Ù… Ú©Û’ Ûیں Û”
دوسرا
Ø·Ø±ÛŒÙ‚Û ÛŒÛ Ú©Û Ø¹Ø¸ÛŒÙ… الشان ملائک اس خدمت پر مامور کئے گئے جس سے شان مصطÙائی اور تزک
Ùرمان روائی اپنے Øبیب Ø¹Ù„ÛŒÛ Ø§Ù„ØµÙ„ÙˆÙ°Ûƒ Ùˆ السلام Ú©ÛŒ تمام انبیاء Ùˆ ملائک پر آشکار ÛÙˆ
جائے اور ÙˆÛ Ø®ØµÙˆØµÛŒØª Ùˆ عظمت جو ازل سے سرور کائنات Ø¹Ù„ÛŒÛ Ø§Ù„ØµÙ„ÙˆÙ°Ûƒ Ùˆ السلام Ú©ÛŒ نسبت
مَرْعÙÛŒ ÛورÛÛŒ ÛÛ’(آپ Ú©ÛŒ نسبت کا Ù„Øاظ رکھتے Ûوئے ازل ÛÛŒ سے آپ Ú©Ùˆ امتیازی شان
وعظمت عطاکی)ØŒ جس Ú©ÛŒ ÙˆØ¬Û Ø³Û’ انبیاء علیÛÙ… السلام نام مبارک Ú©Ùˆ اپنے Ø§Ù†Ø¬Ø§Ø Ù…Ø±Ø§Ù… کا
ÙˆØ³ÛŒÙ„Û Ø§ÙˆØ± Ø°Ø±ÛŒØ¹Û Ù¹Ú¾Ûرایا کئے، بعد نشاء عنصری Øضرت صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ³Ù„Ù… Ú©Û’ بھی سب
پر مشÛود Ùˆ منکش٠ÛÙˆ جائے۔‘‘
(انواراØمدی،
ص77/75)۔
نمازمیں
تصورÙØبیب پاک اسے متعلق توÛین وبے ادبی
کا علمی Ù…ØاسبÛ
آنØضرت صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ³Ù„Ù… ÙØªØ Ù…Ú©Û Ú©Û’ بعد
Ø®Ø§Ù†Û Ú©Ø¹Ø¨Û Ù…ÛŒÚº تشری٠لے گئے اور ملاØظÛ
Ùرمائے Ú©Û Ø§Ù†ÛÙˆÚº Ù†Û’ انبیاء علیÛÙ… السلام
Ú©ÛŒ تصویریں بنارکھی Ûیں تو آپ Ù†Û’ معطر زعÙران Ú©Û’ پانی سے ان Ú©Ùˆ مٹادیا۔
اس Øدیث شری٠سے Øضرت شیخ الاسلام استدلال Ùرماتے Ûیں Ú©Û Øضرت نبی اکرم صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ³Ù„Ù… تصور جو
Ø°ÛÙ† وخیال میں آتا ÛÛ’ اسکو Ú†ÙˆÙ†Ú©Û Ø¢Ù¾ Ú©ÛŒ ذات اقدس سے نسبت ÛÛ’ اس لئے اسکی تعظیم
وتکریم ضروری ÛÛ’ Û”Ú†Ù†Ø§Ù†Ú†Û Ùرماتے Ûیں :
’’دیکھئے ÙˆÛ ØªØµÙˆÛŒØ±ÛŒÚº
بتوں Ú©ÛŒ قطار وشمار میں تھیں اور انکی رعایت Ù†Û Ø´Ø±Ø¹Ø§ ضرور تھی Ù†Û Ø¹Ù‚Ù„Ø§ ،مگر
Ú†ÙˆÙ†Ú©Û Ø§Ù†Ø¨ÛŒØ§Ø¡ علیÛÙ… السلام Ú©Û’ ساتھ انکو ایک خاص قسم Ú©ÛŒ نسبت تھی اور ÛŒÛ Ú©Ûا جاتا
تھا Ú©Û ÛŒÛ ØªØµÙˆÛŒØ± Ùلاں نبی Ú©ÛŒ ÛÛ’ ،اسی نسبت
Ú©ÛŒ ÙˆØ¬Û Ø³Û’ Øضرت Ù†Û’ انکی قدر Ùرمائی Ú©Û Ø§Ú¯Ø± مٹایا بھی تو زعÙران Ú©Û’ پانی سے اور کسی
قسم Ú©ÛŒ توÛین Ú¯ÙˆØ§Ø±Û Ù†Ûیں Ùرمائی اگر اس
Ø²Ù…Ø§Ù†Û Ú©Û’ مشدد Øضرات (سختی برتنے والے)اس قسم Ú©Û’ تصاویر پائیں تو مقتضائے طبع ان کا گواÛÛŒ دیتا ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ø³ کام
Ú©Û’ لئے نجاست میں اپنے Ûاتھ Ø¢Ù„ÙˆØ¯Û Ú©Ø±Ù†Û’ پر
Ø¢Ù…Ø§Ø¯Û Ûوجائیں اور اس Ú©Ùˆ کمال توØید پر
دلیل قرار دیں Ú†Ù†Ø§Ù†Ú†Û Ø§Ø³ پر Ù‚Ø±ÛŒÙ†Û ÛŒÛ ÛÛ’
Ú©Û Ø¨Ø¹Ø¶ÙˆÚº Ù†Û’ صراØÛƒÙ‹ لکھا ÛÛ’ Ú©Û Ù†Ø¨ÛŒ کریم
صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ³Ù„Ù… کا تصور نماز میں کرنا
اس سے بد ØªØ±Ú©Û (Û”Û”Û”Û”Û”Û”Û”) کا تصور کیا جائے۔
اب غور کیجئے Ú©Û Ø¢Ù†Øضرت صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ³Ù„Ù…
Ú©ÛŒ صورت Ù…Ø¨Ø§Ø±Ú©Û Ø¬Ùˆ خیال میں آئے Ú¯ÛŒ اس Ú©Ùˆ
Øضرت Ú©ÛŒ صورت Ú©Û’ ساتھ خاص قسم Ú©ÛŒ نسبت ÛÙˆÚ¯ÛŒ اسکو بدترین Øیوانات سے بدتر Ú©Ûاگیا
،کیا کسی ایماندار سے ÛŒÛ Ûوسکتا ÛÛ’ØŸÛ”
Ú¯Ùˆ ایسے خیال والے لوگ اپنے Ø°ÛÙ† میں اس Ú©ÛŒ Ú©Ú†Ú¾ توجیÛات ضرور کرتے Ûونگے مگر ÙˆÛ Ø³Ø¨
خارج از مبØØ« Ûونگی۔ Ûمارا کلام اس میں ÛÛ’
Ú©Û Ø¬Ø³ صورت Ú©Ùˆ نسبت Øضرت Ú©ÛŒ صورت مبارک سے ÛÙˆÚ¯ÛŒ اسکی توÛین ضرور Ûوئی۔
صØØ§Ø¨Û Ú©Û’ آداب پیش نظر رکھ کر ÛŒÛ ØµØ§Øب لوگ
خود ÛÛŒ خیال کرلیں Ú©Û Ø§Ú¯Ø± اس قسم Ú©ÛŒ بات
صØØ§Ø¨Û Ø±Ø¶ÙˆØ§Ù† Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛÙ… اجمعین Ú©Û’ مجمع میں Ú©ÛÛŒ جاتی تو Ú©ÛÙ†Û’ والے Ú©ÛŒ کیا گت بنائی جاتی۔
(مقاصد
الاسلام ‘ ج10‘ ص163،164)۔
Øضوراکرم
صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ¢Ù„Û ÙˆØ³Ù„Ù… ÛÙ…ÛŒØ´Û Ù…Ø´Ø§ÛØ¯Ø¦Û Ø¬Ù…Ø§Ù„ الٰÛÛŒ میں مستغرق
Ù…Ø³Ø¦Ù„Û Ù†Ø¯Ø§ اور ØºÛŒØ±Ø§Ù„Ù„Û Ø³Û’ مددطلب کرنے پر
بØØ« Ùرماتے Ûوئے آپ Ù†Û’ التØیات Ú©Û’ اسرار Ùˆ رموز Ú©Ùˆ واشگا٠Ùرمایا۔ Ú†Ù†Ø§Ù†Ú†Û Ùرماتے
Ûیں :
â€™â€™ÛŒÛ Ù†Ø¯Ø§ اس غرض سے
ÛÛ’ Ú©Û Ø¢Ù†Øضرت صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ³Ù„Ù… ÛÙ…ÛŒØ´Û Ù…Ø´Ø§ÛØ¯Û Ø¬Ù…Ø§Ù„ الٰÛÛŒ میں مستغرق رÛتے Ûیں ،اس موقع میں کس Ú©ÛŒ مجال تھی Ú©Û Ø§Ù¾Ù†ÛŒ Ø·Ø±Ù ØªÙˆØ¬Û Ø¯Ù„Ø§Ø³Ú©Û’ ØŸ مگرکمال
Ø¨Ù†Ø¯Û Ù†ÙˆØ§Ø²ÛŒ سے ÛŒÛ Ø§Ø¬Ø§Ø²Øª Ûوگئی Ú©Û Ø¬Ø¨ چاÛÙˆ Ûمیں پکارلو تو ÛÙ… Ù…ØªÙˆØ¬Û Ûوجائینگے خصوصا اس وقت Ú©Û
Ø¨Ø§Ø±Ú¯Ø§Û Ø§Ù„ÙˆÛیت میں تمÛیں Øضوری نصیب ÛÙˆ Ù…ØªÙˆØ¬Û Ú©Ø± Ú©Û’ ضرور سلام عرض کیا
کرو۔ ÛŒÛ ÛÛ’ سر التØیات میں سلام عرض کرنے
کا (مقاصد الاسلام ‘ج 10‘ص163)۔
سرکاردوعالم
اکی ØªÙˆØ¬Û ÙˆØ¹Ù†Ø§ÛŒØª آن واØد میں سب Ú©ÛŒ طرÙ
Øضور اکرم صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ³Ù„Ù… Ú©Ùˆ Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒ
Ù†Û’ ÙˆÛ Ø´Ø§Ù† عظمت عطاÙرمائی ÛÛ’ Ú©Û Ø¢Ù¾ آن واØد میں Ûرایک Ú©ÛŒ Ø·Ø±Ù ØªÙˆØ¬Û ÙˆØ¹Ù†Ø§ÛŒØª Ùرماتے Ûیں ØŒ مشرق ومغرب کا بÙعد آپ Ú©Û’ لئے رکاوٹ Ù†Ûیں بنتا، Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒ Ù†Û’ آپ Ú©Û’ لئے قریب
وبعید‘دورونزدیک Ú©Ùˆ یکساں رکھا ÛÛ’ Û” بعض
لوگ اس پر اعتراض کرتے Ûیں ØŒØضرت شیخ
الاسلام رØÙ…Ûƒ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ù†Û’ اس پر عقل Ú©ÛŒ رو سے Ûونے والے اعتراض کا ایمان اÙروز
جواب سپرد قرطاس ÙرمایاÛÛ’:
’’اب رÛÛŒ ÛŒÛ Ø¨Ø§Øª Ú©Û
ØÚ©ÛŒÙ…Ø§Ù†Û Ù…Ø°Ø§Ù‚ میں ÛŒÛ Ú¯ÙˆØ§Ø±Ø§ Ù†Ûیں Ú©Û ÙˆÙ‚Øª واØد میں تمام مسلمانوں Ú©ÛŒ طر٠Øضرت Ú©ÛŒ ØªÙˆØ¬Û Ûوسکے ،سو ÛŒÛ Ø¨ØØ« دوسری ÛÛ’
اس قسم Ú©Û’ خیالات سے Øکیموں Ù†Û’ خدائے
تعالی Ú©Ùˆ بھی معطل الوجود قرار دیا ÛÛ’ اور صا٠کÛدیا Ú©Û Ø®Ø¯Ø§Ø¦Û’ تعالی Ú©Ùˆ معاذ اللÛ
جزئیات کا علم ÛÛŒ Ù†Ûیں ،مگر اÛÙ„ ایمان ان
خیالات Ú©Ùˆ Ù…Øض وساوس شیطانی سمجھتے Ûیں Û” ÙˆÛ Ø¬Ø§Ù†ØªÛ’ Ûیں Ú©Û Ø®Ø¯Ø§Ø¦Û’ تعالی Ûرآن میں عالَم Ú©Û’ Ø°Ø±Û Ø°Ø±Û Ú©ÛŒ Ø·Ø±Ù Ù…ØªÙˆØ¬Û Ø§ÙˆØ± Øاضر Ùˆ ناظر
ÛÛ’ اور قادر ÛÛ’ Ú©Û Ù†Ø¨ÛŒ کریم صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ³Ù„Ù… Ú©Ùˆ ایسی قوت عطا Ùرمائے Ú©Û Ø¬Ø¨ کوئی
امتی آپ Ú©Ùˆ پکارے آپ اس Ú©ÛŒ Ø·Ø±Ù Ù…ØªÙˆØ¬Û Ûوجائیں اور سب Ú©ÛŒ طر٠آن واØد میں Ù…ØªÙˆØ¬Û ÛÙˆ سکیں Û”
اگر ÛŒÛ Ù…Øال Ûوتا تو آنØضرت صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ
وسلم Ú©ÛŒ زبان مبارک سے خدائے تعالی کبھی Ù†Û Ú©Ûلواتا Ú©Û Ù†Ù…Ø§Ø² میں Ú©Ù„ مسلمان السلام علیک ایھا النبی Ú©Ûا کریں Û”
Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û ØÙ‚ تعالی جانتا تھا Ú©Û Øضرت Ú©ÛŒ امت Ú©Û’ Ú©Ú‘ÙˆÚ‘Ûا آدمی شرقا ًوغربًا(مشرق ومغرب
سے )Ûر زمانے میں السلام علیک ایھا النبی
Ú©ÛÛ Ú©Ø± ØªÙˆØ¬Û Ø¯Ù„Ø§ یا کریں Ú¯Û’Û”
التØیات میں جو ندا Ú©Û’ ساتھ آنØضرت صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ³Ù„Ù… پر
سلام عرض کیا جاتا ÛÛ’ اس سے ÛŒÛ ØºØ±Ø¶ معلوم Ûوتی ÛÛ’ Ú©Û Ú¯ÙˆÛŒØ§ ÛÙ… ÛŒÛ Ø¹Ø±Ø¶ کر رÛÛ’ Ûیں Ú©Û Øسب الارشاد ÛÙ… Ø¨Ø§Ø±Ú¯Ø§Û Ø§Ù„ÙˆÛیت میں Øاضر Ûوگئے Ûیں Ù…Ú¯Ø±Ù†Û ÛÙ… میں صلاØیت Øضوری ÛÛ’ Ù†Û Ûماری عبادت شایان بارگاÛ
کبریائی ÛÛ’ ،آپ Ú©ÛŒ مدد درکار ÛÛ’ Ú©Û ÛŒÛ Ø¹Ø¨Ø§Ø¯Øª اور عرض ومعروض Ø¯Ø±Ø¬Û Ø§Ø¬Ø§Ø¨Øª تک Ù¾ÛÙ†Ú†
جائے۔
اسی Ø·Ø±Ø ØµØØ§Ø¨Û Ø§ÙˆØ± تابعین مصیبت Ú©Û’ وقت آپ
Ú©Ùˆ پکار کر مدد مانگتے تھے Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û ÙˆÛ Ø¬Ø§Ù†ØªÛ’ تھے Ú©Û Ø¢Ù¾ Ú©Ùˆ اس عالم میں تصر٠دیا گیا Ûے۔‘‘(مقاصد الاسلام ØØµÛ â€˜Ø¬ 10‘
ص98تا99)
Øمایت
توØید اور دÙع شرک Ú©Û’ نام پر بزرگان دین Ú©ÛŒ توÛین؟
Øضرت شیخ الاسلام رØÙ…Ûƒ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ù†Û’ اØادیث
شریÙÛ Ú©ÛŒ روشنی میں ÙØªÙ†Û ÙˆÛابیت اور
علامات ÙˆÛØ§Ø¨ÛŒÛ Ø¨ÛŒØ§Ù† Ùرمائے ØŒ اØادیث شریÙÛ Ù…ÛŒÚº جو ذکر آیاÛÛ’ Ú©Û ÙˆÛ Ø¯ÛŒÙ† سے Ù†Ú©Ù„ جائیں Ú¯Û’ ‘ پھر اÙس Ú©ÛŒ Ø·Ø±Ù Ù†Û Ù„ÙˆÙ¹ÛŒÚº Ú¯Û’ ØŒ اÙس Ú©ÛŒ ÙˆØ¬Û Ø¨ÛŒØ§Ù† کرتے Ûوئے رقم Ùرمایا
ÛÛ’:
’’اس میں Ø´Ú© Ù†Ûیں Ú©Û Ú©ÙˆØ¦ÛŒ باطنی نکبت اس ÙØ±Ù‚Û Ù…ÛŒÚº ضرور ÛÛ’ جس Ú©ÛŒ ÙˆØ¬Û Ø³Û’ مخبر صادق صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ
وسلم Ù†Û’ Ùرمایا Ú©Û Ù¾Ú¾Ø± ÙˆÛ Ø¯ÛŒÙ† میں Ù†Û Ø¢Ø¦ÛŒÚº
Ú¯Û’ مگر بظاÛر ایک ÙˆØ¬Û ÛŒÛ Ø¨Ú¾ÛŒ معلوم Ûوتی
ÛÛ’ Ú©Û Øمایت توØید اور دÙع شرک Ùˆ بدعت Ú©Û’ غرور میں Ù…Øبوبان Ø¨Ø§Ø±Ú¯Ø§Û Ø§Ù„Ù°ÛÛŒ Ú©ÛŒ Ù†Û ØµØ±Ù ØªÙˆÛین کرتے Ûیں Ø¨Ù„Ú©Û Ù…Ø«Ù„ اصول دین Ú©Û’ تعلیم وتعلّم میں اسکو داخل کرتے Ûیں جس Ú©ÛŒ ÙˆØ¬Û Ø³Û’ غیرت الٰÛÛŒ انکو ØªØ¨Ø§Û Ú©Ø±Ø¯ÛŒØªÛŒ ÛÛ’Û”
‘‘(انوار اØمدی، ص324ØŒ325)Û”
ÙØ±Ù‚Û ÙˆÛØ§Ø¨ÛŒÛ Ú©Ùˆ کسر شان وبے ادبی سے باز آنے
اور صØØ§Ø¨Û Ú©Ø±Ø§Ù… کا Ø·Ø±ÛŒÙ‚Û Ø§Ø®ØªÛŒØ§Ø± کرنے Ú©ÛŒ نصیØت کرتے Ûوئے Øضرت شیخ الاسلام Ùرماتے
Ûیں :
’’وÛابیوں Ú©Ùˆ خو٠کرنا چاÛئے Ú©Û Ø¨Ø§ÙˆØ¬ÙˆØ¯ ÛŒÛ Ú©Û Ù‚Ø±Ø¢Ù† واØادیث
میں Øضرت صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ³Ù„Ù… Ú©Û’ Ùضائل
دیکھتے Ûیں اور مسلمانوں سے سنتے Ûیں مگر ان Ú©Ùˆ نظر انداز کر Ú©Û’ ایسے آیات واØادیث
کوتلاش کرتے Ûیں جن میں Ûمارے نبی کریم صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ³Ù„Ù… Ú©ÛŒ بظاÛر کسر
شان Ûوتی ÛÛ’ ،کیا ÛŒÛ Ù†Ù…Ø§Ø²ØŒ روزÛØŒ اور ایسی Ø´Ûادت رسالت کام آئیگی؟جب Ûمیں ایک بڑی قوم Ú©ÛŒ نظیر مل گئی Ú©Û ÛŒÛ Ú†ÛŒØ²ÛŒÚº Ú©Ú†Ú¾ کام Ù†Ûیں آتیں تو
ÛÙ… ان Øضرات Ú©Ùˆ خیر خواÛا Ù†Û Ø¶Ø±ÙˆØ± رائے دیں Ú¯Û’ Ú©Û ÛŒÛ Ø·Ø±Ø² عمل Ú†Ú¾ÙˆÚ‘ دیں اور صØØ§Ø¨Û Ú©Ø§ طرز عمل اختیار کریں Û” ‘‘(مقاصد
الاسلام،ØØµÛ 11ØŒ ص23)Û”
Øضرت شیخ الاسلام رØÙ…Ûƒ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ù†Û’ اپنی
مکمل Øیات Ú©Ùˆ Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° اوراس Ú©Û’ رسول کریم صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ³Ù„Ù… Ú©Û’ لئے وقÙ
کردیاتھارضائے خدا ورسول صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ³Ù„Ù… Ú©ÛŒ خاطرتادم زیست انوار کتاب وسنت سے
عالم Ú©Ùˆ روشن ومنور کرتے Ûوئے اشاعت علوم Ø§Ø³Ù„Ø§Ù…ÛŒÛ Ú©Ø§ ÙØ±ÛŒØ¶Û Ø§Ù†Ø¬Ø§Ù… دیتے رÛÛ’ ،یÛاں تک Ú©Û ÙˆØµÙ„ خدا وندی کا پیغام اجل آپÛنچا،چنانچÛ
بعد مغرب ادھرÛلال جمادی الثانیÛØŒ 1336Ú¾ اÙÙ‚
پر نمودار Ûوا اÙØ¯Ú¾Ø±ÛŒÛ Ø¢Ùتاب علم وکمال Ú©Ù„Ù…Û Ø·ÛŒØ¨Û Ù¾Ú‘Ú¾ØªÛ’ Ûوئے اÛÙ„ دنیا Ú©ÛŒ نظروں سے غائب Ûوکر رÙیق اعلیٰ سے جاملا ،اور آپ کا
مزار اقد س اور علمی مآثر خلق خدا Ú©Û’ لئے مرکزعلم وعرÙان ورشد Ùیضان بنے Ûوئے Ûیں Û”
اعلی
Øضرت میر عثمان علی خان Ø¢ØµÙ Ø¬Ø§Û ÛÙتم Ù†Û’ شیخ الاسلام Ú©Û’ علمی ادبی،اصلاØÛŒ اور
تجدیدی کار Ûائے نمایاں Ú©ÛŒ قدر دانی کرتے
Ûوئے آپ Ú©ÛŒ عبقری شخصیت Ú©Ùˆ یوں خراج تØسین
و عقیدت پیش کیا
بانیٔ
مکتب Ú©ÛŒ عثماں یاد بھی آتی رÛÛ’
نغمے
بھی اس ذات Ú©Û’ ØµØ¨Ø ÙˆÙ…Ø³Ø§ گاتی رÛÛ’
برسر
قبر مطÛر Ú©Ûتا ÛÛ’ سارا جÛاں
آمدÙ
Ùصل بÛاری پھول برساتی رÛÛ’
Øضرت شیخ الاسلام Ø¹Ù„ÛŒÛ Ø§Ù„Ø±ØÙ…Û Ù†Û’ کتاب وسنت Ú©ÛŒ
روشنی میں جوتعلیمات ØÙ‚Û Ø¯ÛŒ Ûیں Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ûمیں ان پر کا ربند رÛÙ†Û’ اوران Ú©ÛŒ نشرواشاعت Ú©ÛŒ توÙیق
عطاÙرمائے،امت Ù…Ø³Ù„Ù…Û Ú©Ùˆ آپ Ú©Û’ Ùیضان سے مستÙیض اورآپ Ú©Û’ انوار سے مستنیر
Ùرمائے!آمÙیْن
از:ضياء
ملت Øضرت Ø¹Ù„Ø§Ù…Û Ù…ÙˆÙ„Ø§Ù†Ø§ Ù…Ùتی ØاÙظ سید ضیاء الدین نقشبندی مجددی قادری صاØب دامت
برکاتÛÙ… العالیÛ
شیخ
الÙÙ‚Û Ø¬Ø§Ù…Ø¹Û Ù†Ø¸Ø§Ù…ÛŒÛ ÙˆØ¨Ø§Ù†ÛŒ ابو الØسنات اسلامک ریسرچ سنٹر،Øیدرآباد،الÛند۔